Wczoraj (29.8.), przy świnoujskim nabrzeżu Władysława IV rozpoczęto formowanie zespołu holowniczego składającego się nowego holownika oceanicznego Fairplay 33 i także nowego, „prosto ze stoczni” doku pływającego.
Dok jest dziełem świnoujskiej stoczni Navikon dla której jest to pierwsza tego rodzaju budowa.
Budowa doku, jeszcze bez sprecyzowanego nabywcy (budowa spekulacyjna, na konto stoczni) rozpoczęła się jesienią 2009 roku. Zwodowany w czerwcu 2010 roku dok, został ukończony wiosną 2011 z przeznaczeniem dla budującej go stoczni i otrzymał nazwę Navikon Dok - 1. Ostatecznie został sprzedany francuskiej stoczni Piriou z przeznaczeniem dla stoczni West Atlantic Shipyard w Lagos w Nigerii.
Doki pływające były w latach 70 i 80 XX wieku jedną ze wizytówek polskich stoczni, a w ich budowie specjalizowały się wówczas: Gdańska Stocznia Remontowa i Stocznia Gdyńska. Jak dotychczas tego rodzaju konstrukcje nie powstawały w stoczniach zachodniopomorskich.
Stocznia Navikon, według niepotwierdzonych informacji, dysponuje zamówieniami na kolejne doki pływające, które być może staną się jej specjalnością. Zakład może budować doki o nośności do 8 000 ton.
Do Lagos zbudowany w Świnoujściu dok popłynie na holu najnowszego i pierwszego od lat holownika oceanicznego firmy Fairplay Towage – Fairplay 33. Zbudowany przez rumuńską stocznię Daewoo Mangalia Heavy Industries (początkowo budowany dla innego armatora i odkupiony w trakcie budowy przez Faiplaya) holownik został przejęty przez armatora latem br. a obecne holowanie będzie pierwszym jakie wykona.
Wypłynięcie zespołu holowniczego spodziewane jest dziś (30.8.) po południu
Pierwszy dok pływający zbudowany przez świnoujską stocznię Navikon. Foto: AW?PortalMorski
Formowanie zestawu holowniczego. Foto: AW/PortalMorski
Fairplay 33. Najnowszy holownik oceaniczny Fairplay Towage. Foto: AW/PortalMorski
Fairplay 33. Foto:AW/PortalMorski
Stocznie, Statki
Pierwszy dok świnoujskiego Navikonu i Fairplay 33
30 sierpnia 2011 |
Źródło:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.