Od kilku lat rząd wspiera branżę morskiego wędkarstwa rekreacyjnego, znacząco obniżając koszty jej funkcjonowania. W związku z zakazem połowu dorsza oraz stanem epidemii wypłaconych zostanie 20 milionów złotych, czyli ok. 200 tysięcy złotych dla przedsiębiorcy. „Proszę właścicieli kutrów wędkarskich o rozsądek. To znacznie większe wsparcie niż otrzymują inne branże” - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
W mediach pojawiło się wiele nieprawdziwych informacji o tym, że rząd nie wspiera branży morskiego wędkarstwa rekreacyjnego. Od 2015 roku podjęliśmy szereg działań obniżających koszty funkcjonowania wielu armatorom - mówi minister Gróbarczyk. Dodaje, że wcześniej opłaty za wydanie pozwolenia na prowadzenie połowów rekreacyjnych ze statków wynosiły 3000 zł, obecnie stawka wynosi 42 złote.
Rząd ponadto obniżył z 23% do 8% stawkę VAT za usługi w zakresie rejsów wędkarskich. A wychodząc naprzeciw problemom, z jakimi pozostawiła branżę Komisja Europejska, ograniczając połowy rekreacyjne bez stosownej ochrony finansowej, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zainicjowało obniżenie od 1 stycznia 2020 r. opłat portowych dla armatorów statków, z których prowadzone jest rybołówstwo rekreacyjne przez wędkarzy w portach należących do Urzędów Morskich o 90%.
Zwróciliśmy się również do portów należących do jednostek samorządu terytorialnego o przyjęcie tożsamych rozwiązań, ale niestety pomimo apelu zarządy portów samorządowych nie zareagowały lub odmówiły obniżenia kosztów, a tym samym zignorowały trudną sytuację, w której znaleźli się poszkodowani przedsiębiorcy, w dużej mierze ich dotychczasowi kontrahenci - komentuje minister Gróbarczyk.
W rozumieniu przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) organizatorzy rejsów wędkarskich nie są rybkami i w związku z tym niestety nie kwalifikują się do wsparcia z tego funduszu oraz opracowanego na jego podstawie Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020). Dlatego też przedstawiciele MGMiŻŚ na spotkaniach grup roboczych Rady UE oraz Komisji Europejskiej systematycznie zgłaszają potrzebę zmiany ww. rozporządzenia nr 508/2014, tak aby umożliwić armatorom statków, z których prowadzone jest rybołówstwo rekreacyjne przez wędkarzy, dostęp do środków funduszu EFMR. Ostatecznie decyzją Kancelarii Prezesa Rady Ministrów armatorzy ci zostali uwzględnieni w projektowanej zmianie PO RYBY 2014-2020. Jeżeli przedmiotowa zmiana Programu Operacyjnego zostanie zaakceptowana przez Komisję Europejską, do branży rybołówstwa rekreacyjnego niezwłocznie skierowane zostaną środki finansowe z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.
Niezależnie od powyższego, w ramach poprawek do ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 zgłoszono postulat umożliwiający ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej przeznaczenie środków budżetu państwa z części, której jest dysponentem, na wsparcie właścicieli albo armatorów jachtów komercyjnych, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) w przypadku gdy wykonywana przez nich działalność, o której mowa w art. 5 pkt 9 lit. c tej ustawy, nie może być kontynuowana w następstwie wystąpienia COVID-19.
Czytaj także:
Protest rybaków rekreacyjnych przed Urzędem Morskim w Gdyni
Apel protestujących rybaków rekreacyjnych do premiera
Rybacy rekreacyjni pływają w pobliżu portu w Gdańsku, ale nie blokują dostępu
Celem jest udzielenie pomocy z budżetu krajowego właścicielom albo armatorom jachtów komercyjnych, którzy ponieśli w 2020 r. straty w związku z epidemią COVID-19. Wysokość tej pomocy to 20 milionów złotych. Każdy armator otrzyma ok. 200 tysięcy złotych za przystosowanie do wykonywania działalności innej niż wskazana w art. 5 pkt 9 lit c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim lub zaprzestanie działalności i złomowanie jednostki.
Źródło informacji: MGMiŻŚ
Nie obniżył vat z 23 na 8% tylko zostało to uregulowane gdyż urzędy skarbowe błędnie nas okradały, mianowicie ściągały 23% a prowadząc transport morski naszych klientów powinniśmy odprowadzać 8% tak jak np. na promach.
Obniżenie kosztów licencji na połów z naszych statków z 3000zł na 42zł ale nie wspomni ze sami wczesniej tą stawkę podnieśli z 46zł na owe 3000.
20 milionów na całą branżę RR i mityczne 200tys na jednostkę. Nikt się nie łapie na wpisane tam kryteria max to 160-180tys. Należy wspomnieć że same nasze łajby czy nawet oprocentowanie kredytów na nie to większy koszt a co z firmami i latami pracy nad naszymi majątkami? Co z załogami zwolnionymi wraz z zawieszeniem działalności od 01.01.20 im też należy się odprawa za ..........
Kolejny paradoks, wielkie hasła o wpisaniu nas do programu Rybactwo i Morze kiedy już w zeszłym roku otrzymaliśmy odp. od KE że nie zalapiemy się na żadną pomoc bo nie jesteśmy stricte rybakami a nasz rząd dopiero 2 dni przed naszym protestem w listpadzie 19r poinformował KE o takim problemie. Dodam, że nawet jeśli przyjmiemy barierę o 20mil to już nigdy nie będziemy mogli być wciągnieci do jakichkolwiek programów pomocowych z UE bo musimy zdać nasze licencje połowowe. Co ze zlomowaniem? Dam przykład na sobie, moja lajba waży 25 ton część z tej wagi to tylko utylizacja bo stolarka, farby i inne materiały nie do zlomowania. Zostanie pewnie ze 20 ton to jakieś 8000zł przychodu minus podatki, czyli do samego zezłomowania muszę grubo dopłacić. Co z łajbami z drewna lub laminatu? Na utylizacje tych jednostek będzie trzeba jeszcze dobrać kredyt do mitycznych 160-180tys...........cdn.
Nie bądźcie dla nas wilkami, my chcemy pracować. Mamy rodziny, kredyty a nie pracujemy już 4 miesiące. Jesteśmy juz na dnie i nie prawdą jest że coś braliśmy z unijnych pieniędzy, wszystko co mamy stworzyliśmy sami i nie jest tak że jesteśmy bogatymi ludźmi z pensjonatami czy innymi biznesami. Mam dwie łajby i tylko z tego miałem chleb.
wiadomosci.wp.pl/wpadki-ekipy-tuska-6038686045602433g/3
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.