Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi - poinformowała w komunikacie KPRM. Projektowana zmiana przewiduje również umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych przez administrację morską.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, który ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów. Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych przez administrację morską - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Według KPRM najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.
Projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów, które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy.
Dodano, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.
Wskazano również, że zgodnie z projektem dyrektorzy urzędów morskich będą mieli możliwość wydania zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.
Projektowana nowelizacja umożliwi także wybudowanie przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
Jak podano w komunikacie KPRM, nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 12 miesiącach od ogłoszenia.
Longina Grzegórska-Szpyt
Collage: PBS