Prawo, polityka

W piątek, 13 bm. ponad 170 krajów osiągnęło porozumienie w sprawie zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego o "co najmniej" 50 proc. (w stosunku do poziomu z 2008 r.) do 2050 r., z silną sugestią na stuprocentową redukcję do połowy wieku.

Decyzja zapadła podczas trwającej w dniach 9-13 kwietnia 72 sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (Marine Environment Protection Committee - MEPC) w centrali Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Delegaci zdecydowali także, że efektywność statków powinna się zwiększyć o 40 proc. do roku 2030 (w porównaniu do poziomu z 2008 r.), oraz o 50-70 proc. do roku 2050.

Decyzja, podjęta po dwóch tygodniach intensywnych negocjacji stanowi wyraźny sygnał dla branży i inwestorów, że nieuchronnie nadchodzi schyłek stosowania w żegludze paliw kopalnych. Osiągnięcie tego celu oznacza, że w latach trzydziestych XXI wieku większość budowanych statków oceanicznych będzie wykorzystywać odnawialne paliwa o zerowej emisji CO2.

- Zobowiązanie Międzynarodowej Organizacji Morskiej do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 50 do 100% do 2050 r. jest dużym postępem. Branża transportu morskiego po raz pierwszy przyjęła własne zobowiązanie do włączenia się w walkę ze zmianami klimatycznymi, zbliżając je do porozumienia paryskiego - mówi dr Tristan Smith z Instytutu Energii, University College London.

- Prawdopodobnie ten cel zostanie jeszcze wzmocniony, ale nawet przy tym poziomie ambicji przemysł okrętowy będzie wymagał szybkich zmian technologicznych, aby wyprodukować statki o zerowej emisji, przechodząc z paliw kopalnych do kombinacji energii elektrycznej (akumulatory), paliw wodorowych i potencjalnie też bioenergii - podkreśla brytyjski uczony.

Jego zdaniem, to ogromna zmiana dla branży, na którą składa się ponad 50 tys. statków obsługujących handel międzynarodowy. Brytyjskie badania wykazały jednak, że przy odpowiednim poziomie inwestycji i lepszych uregulowaniach prawnych, redukcje te można osiągnąć.

Chociaż zgłoszono kilka konkretnych zastrzeżeń, nawet kraje, w których zarejestrowanych jest najwięcej statków, poparły umowę. Tylko dwa kraje, USA i Arabia Saudyjska, wyraziły otwarty sprzeciw wobec ostatecznej wersji tekstu.

- IMO powinna i mogłaby pójść o wiele dalej, gdyby nie dogmatyczna opozycja niektórych krajów, takich jak Brazylia, Panama, Arabia Saudyjska. Nie zwracano uwagi na sprzeciw USA. Sytuacja po tej decyzji jest jednak obiecująca. Branża oficjalnie weszła na ścieżkę dekarbonizacji i uznała potrzebę ograniczenia emisji z sektora, zbliżając się do ustaleń porozumienia paryskiego - uważa z kolei Bill Hemmings, dyrektor ds. transportu morskiego, Transport & Environment .

- To uczciwy układ. Przyjmując tę wstępną strategię, która zawiera wizję stopniowego wycofywania się emisji gazów cieplarnianych i ustanawia przełomowy i bezwzględny limit emisji, branża międzynarodowego transportu morskiego rozpocznie przechodzenie do niskoemisyjnej przyszłości. Branża może się rozwijać w sposób zrównoważony i utrzymywać swoją rolę jako kręgosłupa globalnego handlu - podsumowuje David Paul, minister środowiska Wysp Marshalla.

GL, rel (GSCC Polska)

1 1 1 1
+6 STĘPKA
Czyli stępka już nie jest potrzebna.
Co na to nowo wybrani posłowie dobrej zmiany.
Herr Zaremba co ty na to???????
14 październik 2019 : 16:30 Henryk D. K-1 | Zgłoś
-3 Co z byłym posłem ZAREMBA??
Najlepiej się zna na budowaniu statków. Czy Jacyna -Witt zatrudni go w Stoczni Szczecińskiej? A może inna ciepła, dobrze płatna posadka w jakieś spółce skarbu państwa??????? Jak obstawiacie ?
17 październik 2019 : 10:47 Ciekawski | Zgłoś
0 Mentalnosc polska
Polska ma w sobie cos co nazwac mozna zbieractwem uzywek i staroci , sama nie jest w stanie zbudowac albo zamowic " cos nowego"??
14 październik 2019 : 17:24 Stary kolejarz | Zgłoś
+17 Pływam
Od roku też pływam tym promem.Jest wygodniejszy od
promu Wawel'. Szersze łóżka w kabinach . Lepszy,wygodny rejs.
14 październik 2019 : 19:11 Zbys | Zgłoś
0 prom
Co dalej z promem który miał być już zbudowany na terenie dawnej stoczni szczecińskiej ?
15 październik 2019 : 08:03 Keshet | Zgłoś
+12 Ciekawe kiedy UNITY LINE się w końcu ruszy z miejsca.
Ciekawe kiedy w końcu UNITY LINE wykona jakiś krok zmierzający do odnowy floty oraz wprowadzenia większych i ekonomiczniejszych jednostek na trasę Świnoujście - Trelleborg, aby sprostać niemieckiej konkurencji...
Polferries inwestuje, Stena Line inwestuje a Unity Line stoi w miejscu i nic...
15 październik 2019 : 08:57 Krystian Kacper | Zgłoś
+9 Patriotyzm
Polferries - spolka skarbu panstwa a statki zarejestrowane na karaibach. Podatki i oplaty w polsce sa za duze?
15 październik 2019 : 15:41 Un4got10 | Zgłoś
+14 Kiedy Helsinki?!!
Czy Polferries przywróci połączenie z Helsinkami?
Dlaczego Portal o tym nie pisze?!
15 październik 2019 : 20:29 Honorata mentecka | Zgłoś
+2 Helsinki
Teraz połączenie może i by miało powodzenie ....A1 na wykończeniu, wyjazd z terminala bez problemowy.....ale chyba będzie ciężko z tą flotą obsłużyć kierunek Helsinki...
17 październik 2019 : 16:26 Gedan | Zgłoś
+2 Prezes UL mówi, że to nieprawda
Jarosław Kotarski, prezes Unity Line, oświadczył w "Głosie Szczecińskim", że to nieprawda. Co Portal Morski na to?
[link usunięty]
17 październik 2019 : 06:34 R | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192