Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przewodniczył II posiedzeniu Komitetu Sterującego ds. Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych. Wśród uczestników oprócz członków Komitetu był także Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
Jerzy Materna przypomniał najistotniejsze wydarzenia ostatnich miesięcy dotyczące żeglugi śródlądowej i związane z działaniami resortu: porozumienia AGN, kontenerowy rejs badawczy Wisłą z Gdańska do Warszawy, konferencję „Wisła szansą na rozwój”, V Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie, Forum Żeglugi Śródlądowej, a także porozumienia podpisane pomiędzy naszymi portami a chorwacką Rijeką podczas Szczyt Inicjatywy Trójmorza.
Przedstawiciel resortu podkreślił, że Sejm przyjął właśnie znowelizowaną ustawę Prawo Wodne, dostosowane do unijnej dyrektywy wodnej. Zgodnie z dokumentem minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej przejmuje odpowiedzialność za budowę, modernizację oraz utrzymanie śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym. Szef resortu gospodarki morskiej będzie też odpowiadał za opracowanie planu rozwoju korytarzy transportowych.
Stopnie wodne i zbiorniki retencyjne
W trakcie spotkania omówiono etap przygotowań związanych z planowanymi inwestycjami na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz na Wiśle: chodzi o stopnie wodne, zbiorniki, regulację rzek. Kanał Gliwicki itd. Sekretarz stanu w MGMiŻŚ podkreślił też, że prace związane z trwającą od 20 lat budową stopnia wodnego w Malczycach wreszcie nabrały tempa i wszystko wskazuje na to, iż w przyszłym roku będą zakończone.
Ustawa o portach śródlądowych
Jerzy Materna wspomniał też o przygotowywanym projekcie ustawy dotyczącej śródlądowych portów wodnych. Prace nad dokumentem trwają. Jeszcze w tym roku projekt ma trafić do Sejmu.
Współpraca międzynarodowa i biznes
Na posiedzeniu podsumowano inicjatywy współpracy z biznesem na rzecz uruchomienia transportu wodnego. Przykładem jest uruchomiony transport węgla z portu gliwickiego do Wrocławia. Pierwszy transport był pilotażowy, ale operator portowy OT Logistics zapewnia, że będą kolejne, komercyjne.
Podsumowując spotkanie przywołano plany związane z modernizacją śródlądowych dróg wodnych. Zapowiedziano szerokie konsultacje oraz konieczność wykonania odpowiednich analiz. Staną się bazą do przygotowania studiów wykonalności, raportów środowiskowych i przygotowania programu modernizacji dróg wodnych.
rel (MGMiŻŚ)