Prawo, polityka

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego powinna poprawić kondycje stoczni produkcyjnych i remontowych; mniejsze podmioty mogą mieć jednak problem z pełnym wykorzystaniem możliwości stwarzanych przez ustawę - uważa dr hab. inż. Maciej Taczała z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego).

„W ustawę wbudowane są finansowe i organizacyjne mechanizmy wsparcia dla przemysłu okrętowego” – mówi PAP Taczała, dziekan Wydziału Techniki Morskiej i Transportu ZUT. „Może ona stanowić rzeczywiście narzędzie wsparcia tego przemysłu. Ustawa mówi o wyborze opodatkowania, a także rozszerzeniu zerowej stawki VAT m.in. na import części do statków – są to z całą pewnością mechanizmy, które mogą doprowadzić do poprawy gospodarki finansowej stoczni i w efekcie ułatwić realizację zamówień” – podkreśla.

Taczała zwraca uwagę, że ustawa umożliwia wsparcie działalności innowacyjnej w zakresie nowych rozwiązań technologicznych, skorzystanie z kredytu technologicznego, czy premii technologicznej. To według niego, instrumenty bardzo konkretnego wsparcia przemysłu okrętowego.

„Z dużym zaciekawieniem patrzę na możliwość wsparcia działalności innowacyjnej, ponieważ rozszerzy ona ścieżki współpracy między jednostkami badawczo-rozwojowymi, wydziałami wyższych uczelni i otoczeniem gospodarczym” – dodaje.

Warunkiem skorzystania z pomocy, o której mowa w ustawie jest produkcja kompletnych jednostek pływających – mówi Taczała. Jego zdaniem, to słuszne rozwiązanie jeżeli mowa o rozwoju technologicznym przedsiębiorstw.

„Natomiast w warunkach Pomorza Zachodniego zdarzają się produkowane jednostki niekompletnie wyposażone, w związku z tym tutaj dyskusyjna jest sprawa zastosowania takich mechanizmów wsparcia” – zwraca uwagę Taczała.

„Zmagamy się w regionie z problemem rozdrobnienia branży okrętowej, a także ze sprawami organizacyjnymi dotyczącymi terenów postoczniowych, które wymagają uregulowania” – mówi Taczała. Jak dodaje, „Łączny potencjał przemysłu okrętowego zgromadzony w Szczecinie odpowiada całkiem przyzwoitej stoczni produkcyjnej, bo to jest do kilku tysięcy osób zatrudnionych w tej branży, ale jej poważną bolączką jest rozdrobnienie na kilkadziesiąt zakładów”.

Taczała zwraca również uwagę na różnicę między silnymi stoczniami z Trójmiasta i słabszymi przedsiębiorstwami z Pomorza Zachodniego. „Pytanie jest takie, kto będzie w stanie w większym stopniu skorzystać z korzyści, które ta ustawa przynosi” – dodaje.

Ustawa zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą VAT UE). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT.

Przewidziano również możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT, a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna.

W połowie lipca br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wyraził nadzieję, że do końca września Komisja Europejska wyda decyzję ws. notyfikacji ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.

+9 Koniec
"Z dużym zaciekawieniem" przeczekamy te 14 h, żeby zobaczyć co się będzie działo, jeżeli Komisja Europejska nie notyfikuje tej Ustawy.
30 wrzesień 2016 : 07:52 Września | Zgłoś
+7 Panowie politycy
Ludzi nie ma do pracy na stoczniach taki jest zap.... a Wy zajmujecie się ustawą o aktywizacji przemysłu okrętowego;)))))))
Zejdźcie na ziemię, wysiądźcie z Waszych limuzyn, przyjedźcie do stoczni i zobaczcie jak wszystko hula bez tej Waszej papierologii....
Chyba sami będziecie budować te okręty...
30 wrzesień 2016 : 07:53 Wujek | Zgłoś
+13 ustawa stoczniowa
jak najbardziej potrzebna szkoda ze dopiero teraz. ale najpierw trzeba rozliczyc poprzedni zarzad funduszu mars z wydanych pieniedzy niby na rozwoj stoczni a tak naprawde nie wiadomo gdzie sie podziala ta kasa. to przeciez ci marsjanie zniszczyli stocznie polskie , zlikwidowali tysiace miejsc pracy, ktore dzis trzeba na nowo tworzyc.
dobrze ze cba zaczelo badac pegaz mam nadzieje ze pozniej zacznie sie badanie tzw. arp i innych towarzystw wzajemnej adoracji, nalezy sprawdzic co sie dzialo za czasow marsjan w stoczniach itd.
01 październik 2016 : 12:41 jestemstad | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter