PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę, że Ministerstwo Przemysłu nadało linii kolejowej nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do inwestycji – podkreśliła spółka.
"Po modernizacji odcinek linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni jądrowej" - poinformował w przesłanym PAP komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Spółka podkreśliła, że o znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.
"To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych" – ocenił, cytowany w informacji, członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.
Zgodnie z informacją PKP PLK spółka jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania pn. "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork".
"Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. br., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 r." – wyjaśnił Zieliński.
Wskazał, że ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r.
"W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej" – zapowiedział Zieliński.
Podkreślił ponadto, że modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji.
"Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork" – dodał.
PLK podały, że dostęp do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka.
"Zmodernizujemy również linię nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h" – podkreślono w informacji.
Aktualnie spółka jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino".
"Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, zaczynając od modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r." – poinformowały PKP PLK.
Obecna wersja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. zakłada budowę dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 GW, z należącą w 100 proc. do Skarbu Państwa spółką Polskie Elektrownie Jądrowe jako inwestorem i operatorem. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Ma ona powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.
Zgodnie z ostatnimi deklaracjami Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r., a rząd ma deklaracje wykonawcy, że od tego momentu potrzebuje siedmiu lat na zakończenie procesu budowy.
Ilustracje: PKP PLK
Przez lata jeżdżąc do Lubiatowa i Kopalina a także do Kamienicy Szlacheckiej serce się kroiło na widok dewastacji nieużywanych i PORZUCONYCH przez PKP linii kolejowych. Jest tego więcej na Pomorzu, choćby rozebrana w 2005 roku linia kolejowa nr 263 (Puck) Swarzewo - Krokowa.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.