Porty, logistyka

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę, że Ministerstwo Przemysłu nadało linii kolejowej nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do inwestycji – podkreśliła spółka.

"Po modernizacji odcinek linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni jądrowej" - poinformował w przesłanym PAP komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Spółka podkreśliła, że o znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

"To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych" – ocenił, cytowany w informacji, członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

Zgodnie z informacją PKP PLK spółka jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania pn. "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork".

"Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. br., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 r." – wyjaśnił Zieliński.

Wskazał, że ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r.

"W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej" – zapowiedział Zieliński.

Podkreślił ponadto, że modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji.

"Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork" – dodał.

PLK podały, że dostęp do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka.

"Zmodernizujemy również linię nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h" – podkreślono w informacji.

Aktualnie spółka jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino".

"Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, zaczynając od modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r." – poinformowały PKP PLK.

Obecna wersja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. zakłada budowę dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 GW, z należącą w 100 proc. do Skarbu Państwa spółką Polskie Elektrownie Jądrowe jako inwestorem i operatorem. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Ma ona powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.

Zgodnie z ostatnimi deklaracjami Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r., a rząd ma deklaracje wykonawcy, że od tego momentu potrzebuje siedmiu lat na zakończenie procesu budowy.

Ilustracje: PKP PLK

Przystanek Garczegorze i wiadukt nad linią 229
Przystanek Gniewino na linii 230
Przystanek Góra na linii 230
Stacja Choczewo na linii 230
Stacja Nowa Elektrownia na linii 230
Stacja Łeba na linii 229
Przystanek Garczegorze i wiadukt nad linią 229Przystanek Gniewino na linii 230Przystanek Góra na linii 230Stacja Choczewo na linii 230Stacja Nowa Elektrownia na linii 230Stacja Łeba na linii 229
0 No wreszcie
jakaś pozytywna i pełna optymizmu informacja. Dodam , ze wszystkie te modernizacje są korzystne dla celów wojskowych o czym donosiły wcześniej media.
Przez lata jeżdżąc do Lubiatowa i Kopalina a także do Kamienicy Szlacheckiej serce się kroiło na widok dewastacji nieużywanych i PORZUCONYCH przez PKP linii kolejowych. Jest tego więcej na Pomorzu, choćby rozebrana w 2005 roku linia kolejowa nr 263 (Puck) Swarzewo - Krokowa.
30 styczeń 2025 : 09:58 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9894 4.07
EUR 4.1616 4.2456
CHF 4.4104 4.4994
GBP 4.9584 5.0586

Newsletter