Porty, logistyka

Jeszcze w 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na przyszły rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród wymienionych inwestycji, które będą kontynuowane w 2025 roku jest m.in. budowa infrastruktury związanej z portem kontenerowym w Świnoujściu.

Podpisaliśmy szereg kluczowych umów, które pozwoliły przyspieszyć realizację tej jednej z najważniejszych inwestycji w kraju – napisał w mediach społecznościowych wiceminister Arkadiusz Marchewka odpowiedzialny za gospodarkę morską.

Na antenie Radia Szczecin wiceminister potwierdził, że „wszystkie działania idą zgodnie z planem".

Mamy decyzja lokalizacyjną, ogłoszone niezbędne przetargi i podpisane umowy na sprawdzenie dna morskiego w miejscach, w których będzie realizowana ta inwestycja – powiedział Marchewka.

Wkrótce odbierzemy decyzję środowiskową, której spodziewamy się w najbliższych tygodniach, więc robimy swoje, tak, aby na przełomie 2028 i 2029 roku terminal przyjmował największe na świecie statki właśnie w Świnoujściu – powiedział na antenie Radia Szczecin Arkadiusz Marchewka.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę toru podejściowego i ma kosztować kilkanaście miliardów złotych. Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG. Ma mieć ok 70ha powierzchni.

Wiceminister przekazał również słuchaczom, że wraz z inwestycjami portowymi, jednocześnie poprawiana jest także komunikacja na lądzie.

Modernizujemy linię kolejową C-E 59, czyli tzw. Nadorzankę. W ciągu najbliższych dwóch lat wydamy ponad 200 milionów złotych na tak zwane wąskie gardła na całym przebiegu tej drogi. Więc to są działania, które będą również usprawniały możliwości wywozu kontenerów ze Świnoujścia - dodaje Marchewka.

W mediach społecznościowych Arkadiusz Marchewka podsumował także inne ważne inwestycje roku 2024, przywołując podpisanie umowy na terminal zbożowy w Gdańsku, o którym wiceminister napisał, że to „projekt, który wzmocni nasze bezpieczeństwo żywnościowe” oraz porozumienie z samorządem Elbląga, co pozwoli na pogłębienie drogi wodnej do portu, „dzięki temu przekop Mierzei Wiślanej stanie się wreszcie użyteczny”.

Arkadiusz Marchewka przypomniał także, że w 2024 roku największe porty w kraju odnotowały wzrost zysków w porównaniu do poprzedniego roku, a dzięki odblokowaniu środków finansowych z KPO zmodernizowane zostaną porty regionalne takie jak Ustka, Łeba i Darłowo.

Umożliwi to powstanie w nich terminali serwisowych dla morskich farm wiatrowych – podkreśla Marchewka.

Wiceminister przypomniał także, że dzięki KPO w Gdańsku powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.

Podsumowując 2024 rok, wiceminister przypomniał o jednej z najważniejszych inwestycji, jaka powstaje w województwie pomorskim.

Tworzymy infrastrukturę dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – nowy pirs umożliwi rozładunek największych elementów konstrukcyjnych bezpośrednio na miejsce budowy – napisał Marchewka.

Wiceminister Marchewka wymienił również działania związane z infrastruktura drogową.

Dodatkowo ogłosiliśmy przetargi na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Ta inwestycja jest mi szczególnie bliska i cieszę się, że tak długo wyczekiwana trasa wreszcie powstanie (…). Poza tym zostały ogłoszone przetargi na drugi etap obwodnicy Warzymic i Przecławia oraz na obwodnicę Kołbaskowa – podsumował Arkadiusz Marchewka.

LEW/Rel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1055 4.1885
EUR 4.2304 4.3158
CHF 4.5143 4.6055
GBP 5.0895 5.1923

Newsletter