Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na przyszły rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród największych inwestycji, jakie są prowadzone lub zaplanowano, znajdują się budowa infrastruktury związanej z portem kontenerowym w Świnoujściu i prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU.
Inwestycja w Świnoujściu jest na etapie prac przygotowawczych a zakończenie budowy planowane jest na 2028 r. W celu poprawy dostępu do terminala rozpoczęto realizację nowego toru podejściowego, który zostanie ukończony w 2029 r.
Terminal FSRU będzie z kolei zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej. Terminal ma zacząć działać w 2028 r.
W roku 2024 kontynuowana była budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zapewnić rozwój elbląskiego portu, zdecydowano o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. Dzięki porozumieniu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł.
W ramach Krajowego Programu Odbudowy (KPO) trwa również budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk.
Resort infrastruktury poinformował również, że dzięki odblokowaniu środki na inwestycje drogowe możliwe było m.in. podpisanie umów na budowę obwodnic na drogach krajowych za 2 mld zł. Ponadto dzięki środkom z KPO oddanych do użytku zostało już niemal 20 km obwodnic, a w ponad 250 miejscach poprawiono bezpieczeństwo. Dodatkowo, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko, na rozwój infrastruktury drogowej zabezpieczono 18 mld zł.
Na przyszły rok resort zabezpieczył rekordowy budżet inwestycyjny. W 2025 roku wydatki z budżetu państwa na drogi i kolej wzrosną do 16,5 mld zł. To więcej o 3,6 mld zł w porównaniu do 2024 r. Z kolei na utrzymanie dróg krajowych przewidziano 6,5 mld zł – o 1 mld zł więcej niż wynosi limit w roku 2024.
LEW/rel, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl