Konsolidacja nadzoru nad spółkami transportowymi, odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, rekordowy budżet na inwestycje drogowe i kolejowe, a także realizacja strategicznych projektów, takich jak Centralny Port Komunikacyjny – to tylko niektóre z kluczowych działań zrealizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury w ciągu ostatniego roku.
W mijającym roku Ministerstwo Infrastruktury kontynuowało realizację jednego z kluczowych projektów – budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby w pełni wykorzystać potencjał inwestycji i zapewnić rozwój elbląskiego portu, podjęto decyzję o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. W efekcie, dzięki porozumieniu wypracowanemu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł.
Istotnym filarem rozwoju polskich portów morskich jest także zwiększenie potencjału przeładunkowego zbóż. W gdańskim porcie rozpoczęto budowę 9 nowych magazynów zbożowych, które zwiększą pięciokrotnie pojemność magazynową – do 152 tys. ton rocznie. Dzięki tej inwestycji umacniamy pozycję Polski na rynku eksportu zbóż, jednocześnie zapewniając państwu większą kontrolę nad strategicznymi zasobami.
Przyśpieszyły prace nad budową Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych a zakończenie budowy planowane jest na 2028 r. W celu poprawy dostępu do terminala rozpoczęto realizację nowego toru podejściowego, który zostanie ukończony w 2029 r.
- To był bardzo dobry rok dla gospodarki morskiej. Po trzech kwartałach tego roku zyski naszych portów zwiększyły się w stosunku do roku poprzedniego, w porcie Gdańsk o 17 proc., w Gdyni o 23 proc., port Szczecin-Świnoujście wzrost o 25 proc. – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.