Już wkrótce rozpocznie się budowa falochronów osłonowych w porcie Gdyni. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od falowania akwen, co pozwoli na wybudowanie i późniejszą eksploatację Portu Zewnętrznego. Oznacza to znacznie szersze możliwości rozwoju i umocnienia pozycji gdyńskiego portu wśród portów na Bałtyku, a także większe bezpieczeństwo gospodarcze i militarne dla całego kraju. Dziś podpisano umowę na realizację tego zadania z konsorcjum, którego liderem jest Budimex.
Umowa na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w formule zaprojektuj i wybuduj” została zawarta między Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Portu Morskiego Gdynia, a generalnym wykonawcą, czyli konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex S.A (jako lider), Roverpol Sp. z o.o. (partner), Rover Maritime S.L. (partner). Zadanie obejmuje budowę pierwszej fazy falochronów Portu Zewnętrznego. Docelowo zostanie ich wybudowanych prawie 2,5 kilometra.
- Budowa falochronów to otwarcie zupełnie nowego rozdziału w historii Portu Gdynia. Od dziesięcioleci port rozwijał się w swoich dotychczasowych granicach. Ponieważ jest otoczony miastem, to w tym obszarze nie ma już większych szans rozwojowych, więc dziś wychodzimy w morze. To jedyny kierunek, który zapewnia rozszerzenie możliwości Portu Gdynia w dłuższej perspektywie – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Obsłużą statki Baltimax
Realizacja tego zadania docelowo umożliwi budowę i eksploatację Portu Zewnętrznego, który będzie dostosowany do obsługi największych statków mogących wejść na Bałtyk statków o parametrach Baltimax. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od oddziaływania fal akwen, który umożliwi manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach.
Nowa infrastruktura osłoni również istniejące obiekty przed falowaniem. Budowa poprawi też warunki nawigacyjne na podejściu do Portu Wewnętrznego.
Poza tym projekt przyniesie szereg korzyści z punktu widzenia bezpieczeństwa gospodarczego państwa rozwój Portu Gdynia pozwoli bowiem na dywersyfikację kierunków handlu zagranicznego i przeniesienie korytarzy transportowych bliżej docelowych odbiorców w Polce i regionie Europy środkowowschodniej.
Dodatkowo, gdy inwestycja zostanie wykonana, można liczyć na większe wpływy celno-podatkowe do budżetu państwa. Przypomnijmy, że polskie porty morskie w 2023 roku miały największy udział w wygenerowanych wpływach podatkowych z głównych granicznych terminali przeładunkowych w Polsce. Wpływy celno-podatkowe w Porcie Gdynia w minionym roku wyniosły 7 miliardów złotych.
Co istotne, zwiększy się także bezpieczeństwo militarne, ponieważ Port Gdynia jest tzw. portem podwójnego przeznaczenia i największą bazą NATO w regionie.
Ponad 539 milionów złotych
Projekt powstanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Jego wartość to ponad 539 milionów złotych brutto. Prace mają się zakończyć w drugim kwartale 2028 roku.
- Budowa falochronów osłonowych jest kluczowa dla powstania Portu Zewnętrznego w Gdyni. Jest to realny początek historycznej rozbudowy infrastruktury, zapewniającej znacznie większą przepustowość, liczbę obsługiwanych statków oraz bezpieczeństwo żeglugi i operacji portowych. Dziękuję Pracownikom naszego Urzędu oraz Zarządu Portu Gdynia za dotychczasowe zaangażowanie i profesjonalizm przy realizacji tego dużego projektu – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
W pierwszym etapie konsorcjum złożone z Budimex S.A., Roverpol Sp. z o.o. oraz Rover Maritime S.L. przystąpi do prac projektowych oraz uzyskania pozwolenia na budowę. Następnie rozpoczną się roboty budowlane. Będą one prowadzone na wodzie, poza portowymi falochronami osłonowymi.
Prace tylko na wodzie
- Z pewnością wyzwaniem podczas realizacji tej ważnej inwestycji będzie logistyka. Z jednej strony całość materiałów, sprzętu i pracowników będziemy dowozić na miejsce drogą wodną. Z drugiej, na logistykę z pewnością będą wpływały w dużym stopniu warunki atmosferyczne. Do tego dochodzi konieczność uwzględnienia dużej ilość jednostek pływających korzystających z portu. Będzie to wymagać od nas doskonałej koordynacji, ale jesteśmy na to w pełni gotowi. Nie raz już potwierdziliśmy, że zdobywane przez lata doświadczenie w różnych obszarach budownictwa pozwala na realizację nawet najbardziej skomplikowanych i ambitnych zadań – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex S.A, będącego liderem konsorcjum.
Konstrukcja falochronów zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania. Następnie skrzynie będą wodowane, a ich betonowanie odbędzie się na wodzie. Inwestycja będzie realizowana z uwzględnieniem zapisów decyzji środowiskowej, w tym w szczególności ochrony ptaków, ryb i ssaków morskich.
Konsorcjum posiada szerokie doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych. Budimex, lider konsorcjum, pracuje obecnie nad polderem w czeskim Kutřinie, a w swoim portfolio ma również budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Elblągiem oraz trzeci głębokowodny terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Spółka odpowiada także za budowę największej inwestycji hydrotechnicznej w Polsce – zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu Dolnym.
rel (ZMPG), Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl