Porty, logistyka

Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka Drogi Czerwonej, która połączy Port Gdynia z trasą S6, będzie możliwe w 2026 roku, jeśli nie wpłyną odwołania od decyzji środowiskowej - wynika z wtorkowej wypowiedzi Agnieszki Krupy z Ministerstwa Infrastruktury.

- Na ostatnim posiedzeniu również omawialiśmy kwestię postępów i realizacji Drogi Czerwonej. (...) Wskazywaliśmy na terminy, które wskazują nam uzyskanie pierwszej decyzji niezbędnej do realizacji tej inwestycji, czyli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. (...) Wniosek o wydanie tej decyzji będziemy składać w przyszłym roku - powiedziała podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Agnieszka Krupa z Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury.

- Potem kolejnym krokiem, na który musimy poczekać, to jest ostateczność tej decyzji środowiskowej. Jeżeli nie będzie odwołań, to będziemy mogli niezwłocznie przystąpić, już po wydaniu decyzji, najpóźniej spodziewamy się tego w 2026 roku, do kolejnych kroków, czyli ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie tej drogi - dodała.

Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że zabezpieczono środki w wysokości 20 mln zł na działania związane z przygotowaniem inwestycji.

Przed dwoma tygodniami, w odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Infrastruktury informowało, że prace budowlane przy pierwszym odcinku, liczącym 6,2 km, Drogi Czerwonej do portu morskiego w Gdyni rozpoczną się w 2029 roku, a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 r.

Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.

W październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.

Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki: odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 6,2 km; odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km; odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km" - podano w odpowiedzi na interpelację.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8986 3.9774
EUR 4.2424 4.3282
CHF 4.3829 4.4715
GBP 5.0373 5.1391

Newsletter