20 inwestycji na 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podsumowuje dwie dekady unijnego członkostwa.
To był intensywny czas dla portów Szczecin-Świnoujście. W jego trakcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po środki unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.
Lista inwestycji obejmuje 20 projektów o wartości prawie trzech miliardów złotych. Ich efekty to m.in. powstanie portu zewnętrznego w Świnoujściu i budowa tam dwóch nowych stanowisk statkowych na terminalu LNG, jednego służącego do importu skroplonego gazu oraz drugiego umożliwiającego zarówno import, jak i eksport tego paliwa.
Z kolei na terminalu promowym w Świnoujściu powstało nowe stanowisko do obsługi promów oznaczone numerem 1, natomiast stanowiska promowe nr 5 i 6 w wyniku przebudowy połączono w jedno i przystosowano do obsługi ładunków intermodalnych.
Zmodernizowano system drogowy i kolejowy w obu portach. W Szczecinie w sąsiedztwie elewatora Ewa zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i od podstaw zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Na Ostrowie Grabowskim powstały nabrzeża Fińskie, Norweskie i Duńskie, w Basenie Kaszubskim mamy nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Akweny portowe dostosowywane są do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.
Jeszcze w tym roku w porcie Świnoujście powstanie pierwszy w kraju terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, warto tu dodać, że Zarząd Portów ma w planach jego rozbudowę. Niebawem rozpoczną się też prace związane z powstaniem multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin.
Celem zrealizowanych i będących w toku, jak również zaplanowanych inwestycji jest poprawa konkurencyjności naszych portów, ich zrównoważony rozwój oraz podnoszenie jakości i ilości ładunków obsługiwanych w portach.
Lista inwestycji dofinansowanych w ramach funduszy unijnych:
- Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie.
- Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.
- Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.
- Rozbudowa infrastruktury portowej w płn. części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie.
- Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
- Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.
- Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu - miejsca postojowe.
- Budowa terminala kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
- Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez ZMPSiŚ SA.
- Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
- Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla promów.
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
- Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego.
- Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.
- Przystosowanie infrastruktury TPŚ do obsługi transportu intermodalnego.
- Eliminacja wąskich gardeł ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego w TPŚ.
- Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu - proj. wspólny z PKP/PLK.
- Zakup statku pożarniczego.
- Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.
- Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.
Źródło: ZMPSŚ