Porty, logistyka

"Dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne" - powiedział w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Strategia dotycząca gospodarki morskiej, żeglugi śródlądowej i ochrony przeciwpowodziowej to strategia wykoncypowana przed 2015 rokiem" - mówił w piątek podczas konferencji prasowej Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, "dzisiaj dzięki dobremu skomunikowaniu polskich portów, są one najbardziej konkurencyjne na południowym wybrzeżu Bałtyku i to jest niezmiernie ważne".

Podczas konferencji poświęconej inwestycjom związanym z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymieniano zarówno inwestycje zrealizowane, realizowane i planowane do realizacji. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał, że najistotniejsze było powiększenie zdolności przeładunkowych w portach polskich.

"Jeżeli porównany to z 2015 rokiem, kiedy przejmowaliśmy władzę, te wyniki wynosił 77 mln ton, obecnie to jest 133 mln ton, co jest ogromnym wzrostem ponad 70 proc. wskazującym kierunek inwestycyjny, który był realizowany" - przekazał Gróbarczyk. "To wiąże się z efektem finansowym, który z tego tytułu wpływa bezpośrednio do budżetu państwa" - podkreślił.

Wśród kluczowych, zrealizowanych już inwestycji zwianych z żeglugą morską i śródlądową oraz gospodarką morską i wodną wymienił m.in. modernizację obszarów w Porcie Gdańsk i Porcie Gdynia oraz pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Podkreślił też znaczenie inwestycji, które są w trakcie realizacji m.in. powstający w Świnoujściu port instalacyjny dla offshore czy przyszła budowa terminala kontenerowego.

"Realizacja całej polityki offshore wind obecnie nabiera ogromnego tempa. Byliśmy odpowiedzialni za rozdystrybuowanie koncesji offshore wind" - to zostało zakończone”.

Nawiązał też do zadań realizowanych w ramach gospodarki wodnej, wskazując jako priorytetowe wyzwania związane z ochroną przeciwpowodziową.

"Programy ochrony Wisły i Odry oraz program ochrony Odry to miliardowe inwestycje w tym zakresie" - przypomniał Gróbarczyk. "Główny zbiornik, który został przez nas dokończony i uruchomiony i on uratował zachodnią Polskę przed powodzią w 2017 roku, to zbiornik w Raciborzu. On został dokończony w 100 proc." - podkreślił wiceminister infrastruktury.

Przekazał też, że w ramach inwestycji związanych z działaniami na Odrze przebudowano m.in. most kolejowy na Regalicy w Szczecinie.

"Powoduje to, że mamy pierwszą drogę wodną o klasie międzynarodowej, umożliwiającą swobodny dostęp do portu Szczecin-Świnoujście" - wymienił Gróbarczyk.

Dodał też, że zrealizowany został też duży program związany z budową lodołamaczy, który ma zabezpieczyć przed cofką oraz podtopieniami. Podsumowując podkreślił, że "powodzie, które zdarzały się w latach ubiegłych już nie powinny wydarzyć się w Polsce".

Mapa: GUS

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter