Porty, logistyka

W porcie w Elblągu konieczne jest pogłębienie toru wodnego i wybudowanie obrotnicy, na które samorząd elbląski nie ma pieniędzy - powiedział we wtorek wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. Prezydent Elbląga Witold Wróblewski odpowiedział, że pogłębienie toru do portu to zadanie administracji rządowej.

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej we wtorek przypomniał, że "droga wodna (łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską-PAP) jest priorytetowym zadaniem administracji morskiej i polskiego rządu ze względu na nadrzędny interes, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa".

Stwarza nowe perspektywy dla portów nadzalewowych, Elbląga i całego regionu. Gminy Tolkmicko i Frombork już korzystają z tego kanału, duże jest zainteresowanie przedsiębiorców nieruchomościami (...) - dodał.

Wskazał, że "w kontekście wojny za wschodnią granicą, Zalew Wiślany jest akwenem granicznym, frontowym".

Do tej pory państwo polskie, ministerstwo obrony, sztab generalny nie miał suwerennej decyzji ws. wpłynięcia jednostek na akwen. Dwa tygodnie temu wpłynęły na Zalew Wiślany najnowocześniejsze jednostki Marynarki Wojennej typu Kormoran i wbrew malkontentom nie tylko wpłynęły, ale rzeczywiście operowały na całym Zalewie Wiślanym - dodał.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję został oddany do użytku 17 września ub. roku.

Dodał, że inwestycja przyczyni się do zwiększenia przeładunków w porcie w Elblągu. Jak mówił, w ostatnim czasie przeładunki w porcie w Elblągu wynosiły od 80 do 100 tys. ton rocznie, podczas gdy w ub. roku wszystkie polskie porty o znaczeniu narodowym przeładowały 133 mln ton. Wiceminister zaznaczył, że oprócz zaplanowanych wcześniej prac będą potrzebne roboty pogłębiarskie i wybudowanie obrotnicy zaprojektowanej przez Zarząd Morskiego Portu Elbląg.

Wskazał, że za infrastrukturę wewnątrz portu odpowiada zarząd portu i on, a nie administracja morska, ponosi koszty związane z dodatkowymi robotami.

Podkreślił, że resort infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki zarządzającej portem w Elblągu (w zamian za 51 proc. udziałów) i sfinansowanie prac w porcie.

Gdybym miał na stole ofertę w postaci 100 mln zł dokapitalizowania portu w Elblągu i kolejnych 100 mln na inne inwestycje tak bardzo potrzebne takie jak obrotnica, odnowienie i budowa nabrzeży, to bym chętnie po nie sięgnął - wskazał wiceminister Witkowski.

Wiceminister Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka podkreślił, że spółka zarządzająca portem w Elblągu nie ma pieniędzy na konieczne prace.

Jeśli ktoś był w porcie w Elblągu to widział, że obecnie on pełni raczej rolę parkingu dla tirów niż portu z prawdziwego zdarzenia. Te działania, które chcielibyśmy zrealizować, mają na celu uwolnienie potencjału - mówił wiceminister Śliwka.

Obecny na posiedzeniu sejmowej komisji prezydent Elbląga Witold Wróblewski odpowiedział, że pogłębienie toru wodnego do elbląskiego portu to zadanie Skarbu Państwa.

Mówił, że Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do pogłębienia torów wodnych na wewnętrznych przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg.

Prezydent Elbląga wskazał, że z opinii prawnej wykonanej na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisanej przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja wynika, że "Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg".

Jak wskazał prezydent Elbląga, z opracowania wynika, że "wydatkowanie środków własnych, pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich przez Port Morski Elbląg stanowić będzie naruszenie zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych jako realizujących cele, dla których środki powinny być określone w ustawie budżetowej na zadania publiczne z zakresu administracji rządowej".

autorka: Agnieszka Libudzka

-5 Fantasta za nasze pieniądze
Tak czytam sobie co wiceminister Witkowski wygaduje i już wcale się nie dziwię, że mając w rządzie takich fachowców jak on, koszt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, wzrósł o ponad 100%, CPK buduje się już 6 lat, a krowy jak pasły się na pastwisku pod Baranowem, tak się pasą, a w miejscu, gdzie miały zostać produkowane elektryczne samochody, jak na razie wycięto tylko las. Panie Witkowski, na Zalew Wiślany nie wpłynęły Kormorany i nie "operowały" one po całym zalewie. Jeden, jedyny niszczyciel min "Albatros" przepłynął przez kanał, żeby go przetestować. To było tyle i tylko tyle
12 kwiecień 2023 : 09:16 Jato | Zgłoś
+1 Port morski Elbląg
Sam jesteś fantastą,czy to coś złego,że centrala zainteresowała się tym zakątkiem Polski?Elbląg od stuleci żył z morza i w ten sposób się bogacił,aż do 1945 roku,do wejścia bolszewii.Teraz jest szansa reaktywowania czegoś,co do tej pory zostało zaniedbane i zaprzepaszczone,jedynym problemem jest to,że miastem " zarządza" twardogłowy typ z tzw.opozycji i robi,ze swoją ekipą i pożal się Boże-senatorkiem z PO,wrogą robotę dla mieszkańców Elbląga jak i dla Polski,poprzez nagonka na rządzących i blokowanie wszystkiego co robią.Gdyby w ratuszu urzędowali mądrzy ludzie,to miasto by kwitło- tak niestety nie jest i chyba długo nie będzie- to tak w wielkim skrócie.
15 kwiecień 2023 : 01:24 Alfred Kuczuro | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter