Porty, logistyka

Pod koniec grudnia 2022 roku słoweński Port Koper przeładował milionową jednostkę TEU, przekraczając magiczną liczbę, do której dążył przez ostatnie lata. Koper stał się tym samym pierwszym portem na Adriatyku, który w ciągu jednego roku przekroczył milion TEU obrotów.

Port Koper jest niezwykle ważnym punktem na mapie Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk i, co istotne z punktu widzenia polskiego klienta, jest alternatywnym rozwiązaniem w wymianie handlowej z Bliskim i Dalekim Wschodem oraz Afryką, przede wszystkim z uwagi na krótszy „transit time” oraz dostępność miejsc na statkach i kontenerów. Z każdym rokiem wzrasta także zainteresowanie słoweńskim portem ze strony polskiego rynku, a zasięg ciągów ładunkowych obejmuje już nawet Polskę Północną.

Milion TEU to wielkość, do której Port Koper konsekwentnie zbliżał się w ciągu ostatnich lat (prawie 998.000 TEU w roku 2021). Rok 2022 to historyczny dla nas rok – przekroczyliśmy „magiczną” wielkość przeładunków jako pierwszy port na Adriatyku, umacniając tym samym pozycję lidera na logistycznej mapie regionu. Realizacja inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Terminalu Kontenerowego miała niewątpliwie wpływ na osiągnięcie tego sukcesu. Szczególne podziękowania kierujemy do klientów i wszystkich firm współpracujących z Portem Koper. To nasz wspólny sukces. Dziękujemy! – mówi Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europe.

Na ten sukces słoweński port pracował przez ostatnich kilka lat. W ciągu dwóch lat terminal kontenerowy przeżywał z kolei okres intensywnych inwestycji. Wśród najważniejszych przedsięwzięć była rozbudowa nabrzeża i dodatkowych miejsc składowania oraz instalacja dwóch suwnic STS spuer post-panamax w maju tego ubiegłego roku.

Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane przy pełnej pracy terminalu, co samo w sobie jest osiągnięciem.

Jak podkreśla Boštjan Napast, prezes zarządu Luka Koper, przekroczenie miliona TEU obrotów oprócz tego, że ugruntowuje pozycję słoweńskiego portu jako najważniejszego terminalu kontenerowego na Adriatyku, jest szczególnie istotne w świetle obecnej globalnej sytuacji w branży logistycznej.

Słoweński port to duma liczącego nieco ponad 2 mln mieszkańców kraju oraz powód do zadowolenia tamtejszych władz, szczególnie, że linia brzegowa Słowenii liczy zaledwie 44 km.

Cieszę się, że Port Koper inwestuje, rozwija się i kierują nią ludzie, którzy mają jasno określoną wizję i cele. Wierzę, że nie będzie to ostatni kamień milowy, jaki port w Koprze osiągnie w przyszłości jeszcze lepsze wyniki. Od dawna gonimy za milionem jednostek kontenerowych, więc dzisiejszy dzień jest historycznym osiągnięciem. Takie wydarzenia są niezwykle ważne, bo nawet w niepewnych czasach umacniają pozycję naszego portu, gospodarki i kraju na mapie świata – zaznaczył minister infrastruktury Republiki Słowenii Boyan Kumer w trakcie grudniowej uroczystości.

Dalszy wzrost przeładunków kontenerowych i wysoki poziom produktywności w dużej mierze zależeć będzie od projektu rozbudowy Pirsu I. Inwestycje obejmują dodatkowe nabrzeża i place składowe w północnej części Pirsu I, zakup dodatkowych dźwigów nabrzeżnych, rozbudowę stacji kolejowej terminalu, rozbudowę powierzchni magazynowych terminalu w głębi lądu oraz zakup różnych urządzeń przeładunkowych. Zgodnie ze światowymi trendami logistycznymi trend konteneryzacji trwa – świadczy o tym dotychczasowy wzrost liczby kontenerów w Koprze oraz ocena potencjału rynkowego naszych rynków w głębi lądu. Zwiększenie przepustowości jest odpowiedzią na oczekiwania armatorów i innych użytkowników portu, a spółka będzie w stanie utrzymać swoje przewagi konkurencyjne, które od wielu lat stawiają terminal kontenerowy Koper na pierwszym miejscu na Adriatyku. Nowy cykl rozwoju terminala kontenerowego jest zgodny z harmonogramem budowy linii kolejowej Koper – Divača, która powinna zostać oddana do użytku w 2026 roku – informują przedstawiciel Portu Koper.

Należy też podkreślić, że Port Koper jest jednym z największych hubów dla branży automotive w Europie. Tamtejszy terminal samochodowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem przeładunków samochodów w basenie Morza Śródziemnego i piąte miejsce w Europie.

W 2022 roku pobity został tam dotychczasowy rekord przeładunku samochodów. 30 grudnia ub. roku władze Portu Koper ogłosiły, że liczba przeładowanych w ciągu roku kalendarzowego pojazdów osiągnęła wynik 800 000 tys. Jest to absolutny, historyczny rekord dla terminala samochodowego, który odnotował również najwyższy wzrost przepustowości w pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 roku w porównaniu z innymi porównywalnymi portami w Europie.

Jak podkreślają przedstawiciele portu – główną przyczyną rekordowych liczb w przeładunku pojazdów było m.in. przekierowanie niektórych wolumenów z Europy Północnej do Portu Koper.

W tym roku obserwujemy wyższe przeładunki zarówno w eksporcie, zwłaszcza na Bliski i Daleki Wschód, jak i w imporcie, gdzie znacznie wzrasta udział pojazdów elektrycznych, głównie chińskiej produkcji. Wzrost ruchu samochodowego jest również niezwykły w szerszym kontekście, biorąc pod uwagę, że wszystkie inne europejskie porty lub terminale, zarówno na Morzu Śródziemnym, jak iw Europie Północnej, odnotowały znacznie niższe tempo wzrostu — napisano w komunikacie spółki Luka Koper.

Wzrost przeładunku samochodów w słoweńskim porcie możliwy stał się dzięki inwestycjom zrealizowanym w poprzednich latach, obejmujących nowe nabrzeże dla cumowania statków ro-ro, wielopoziomowy parking i bocznicę kolejową. W bieżącym roku ruszyć ma budowa kolejnego magazynu dla samochodów na terenach, które zostały wcześniej włączone do obszaru zarządzanego przez Luka Koper.

Po realizacji tych inwestycji słoweński port będzie dysponował 650 tys. m2 powierzchni otwartej i 145 tys. m2 zabudowanej, które będą mogły jednocześnie pomieścić 45 tys. samochodów.

W styczniu br. roku spółka poinformowała także o rekordowych wynikach również w ładunkach drobnicowych, płynnych i suchych masowych.

Dzięki wzrostowi we wszystkich grupach towarowych, całkowita przepustowość morska portu Koper osiągnęła w ubiegłym roku 23,2 mln ton, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu z rokiem 2021 – komunikują przedstawiciele słoweńskiego portu.

Utworzony w 1957 roku Port Koper (słoweński: Luka Koper, włoski: Porto di Capodistria) to obecnie spółka akcyjna, która świadczy usługi portowe i logistyczne w jedynym słoweńskim porcie, w Koper. Jest on położony w północnej części Morza Adriatyckiego, łącząc głównie rynki Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej z Morzem Śródziemnym i Dalekim Wschodem. W przeciwieństwie do innych portów europejskich, które są zarządzane przez zarządy portów, działalność Portu Koper obejmuje zarządzanie obszarem wolnego obszaru celnego, zarządzanie obszarem portowym oraz rolę operatora terminalu. Jest to obecnie główny port obsługujący trasę pomiędzy Morzem Adriatyckim a Europą Środkową.

Port Koper posiada 12 specjalistycznych terminali:

Terminal Kontenerowy i Ro-Ro
Terminal samochodowy
Terminal ładunków drobnych
Terminal owoców
Terminal drewna
Terminal dla surowców mineralnych
Terminal dla zbóż i pasz
Terminal korundowy
Terminal energii europejskiej
Terminal ładunków płynnych
Terminal zwierząt gospodarskich
Terminal pasażerski

OPR. LEW

Fot.: Port Koper

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter