Niemcy przyjęły we wtorek bm. pierwszy standardowy transport LNG do jednego z nowo wybudowanych terminali na Morzu Północnym. Jednostką, która zainaugurowała pracę obiektu w Wilhelmshaven była Maria Energy transportująca ładunek LNG z USA. Zostanie on ponownie przekształcony w gaz i wpompowany do niemieckiej sieci energetycznej.
Właściwym pływającym terminalem w Wilhelmshaven jest gazowiec z instalacją regazyfikacyjną (FSRU) Hoegh Esperanza (rok budowy 2018; GT 110 499; nośność 92 217 t; ładowność 170 000 m³). Obiekt jest jednym z kilku, które szybko powstały, aby umożliwić wymianę gazu, który wcześniej płynął do Niemiec rurociągami.
Prace budowlane infrastruktury dla pływającego terminalu LNG rozpoczęły się w maju ubiegłego roku. Postępy w ich realizacji były tak szybkie między innymi dlatego, że procedury zatwierdzania inwestycji zostały przyspieszone. Jak podał arząd Portów Niedersachsen (NPorts) budowa pirsu zajęła tylko 194 dni
Według zapowiedzi z maja, gdy rozpoczynano budowę infrastruktury (pirsu) dla terminalu pływającego - wartość inwestycji miała wynieść około 65 mln euro (ok. 67,6 mln USD).
Roczna przepustowość terminalu w Wilhelmshaven wynosi 10 mld metrów sześciennych (tak podała PAP), a od stycznia do marca mają przepłynąć 3 miliardy. Inne źródła podają bardziej wiarygodną wielkość rocznej zdolności regazyfikacyjnej - 7,5 miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego po regazyfikacji. Roczne zużycie gazu ziemnego w Niemczech wynosi około 90 mld metrów sześciennych.
Deweloperem i operatorem (na zlecenie i w imieniu rządu) terminalu jest Uniper. Terminal zlokalizowany w Wilhelmshaven na Voslapper Groden stanie jest pierwyszym pływającym terminalem LNG w Niemczech.
Drugim wprowadzonym do eksploatacji ma być pływający terminal LNG Elbhafen w Brunsbuettel (w Szlezwiku-Holsztynie), którego operatorem będzie RWE. Trzy kolejne: w Stade, Brunsbuettel i Lubminie (Meklemburgia-Pomorze Przednie) mają powstać także w tym roku. W części z nich mają być zatrudnione dwie jednostki FSRU.
W Niemczech planowana jest eksploatacja łącznie sześciu pływających terminali LNG.
Na świecie, według różnych źródeł, na koniec 2021 roku działało 45 do 48 jednostek FSRU.
AL, PAP, PBS