Operatorzy portowi działający w zespole portów Szczecin-Świnoujście do końca listopada br. obsłużyli tyle samo ładunków, co w całym ubiegłym 2021 roku. Obecny wynik operacyjny wynosi 33,3 mln ton. Oznacza to, że w stosunku do 2021 roku porty są na plusie o 9,4 proc.
Dotychczas dla portów rekordowym pod względem wielkości przeładunków był rok 2018. Zestawiając tegoroczne wyniki z okresem styczeń-listopad 2018, porty są na plusie o 7,5 proc.
W tym roku w portach jest więcej węgla, rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost r/r odpowiednio o 38,7, 20,2, 36 i 65,4 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca listopada br. 51 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 31. Więcej jest również inne masowe z wynikiem o 8 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie ub. roku.
Spadki notują zboża (-9 proc.), drobnica (-3,2 proc.), drobnica promowa (-1,5 proc.) oraz kontenery (-12,5 proc.).
Wypracowane wyniki pozwalają na optymistyczną prognozę, co do wielkości ogółem obsłużonych ładunków w całym 2022 roku. Przewiduje się, że porty Szczecin-Świnoujście zakończą ten rok wynikiem 36,3 mln ton obsłużonych ładunków, czyli o ok. 10 proc. więcej aniżeli w ub. 2021 roku oraz rekordowym 2018.
ZMPSiŚ SA podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.
rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)