Pierwsza jednostka pływająca do magazynowania i regazyfikacji (FSRU) przeznaczona do użytku w pływającym terminalu LNG w Lubminie w Niemczech dotarła do portu w Mukran, poinformował Deutsche ReGas, operator pierwszego i jak dotąd jedynego, prywatnie finansowanego terminalu LNG.
FSRU Neptune (nr IMO 9385673; rok budowy 2009; GT 96 483; nośność 80 986 t; ładowność LNG 145 130 m³) wpłynął do Mukran 23 listopada. We współpracy z portem, Deutsche ReGas przygotuje FSRU przed podróżą do Lubmina nad Bałtykiem. Chodzi m.in. o zmniejszenie zanurzenia FSRU oraz zainstalowanie adaptera, aby zapewnić precyzyjne połączenie FSRU z systemem lądowym.
Ze wzgędu na niewystarczającą głębokość dostępną w porcie Lubmin, zacumowany tam na dłuższy okres Neptune nie będzie przyjmował pełnookrętowych ładunków LNG i tym samym nie będzie wykorzystywał swojej pełnej nośności i zanurzenia. Zamiast tego będzie regazyfikował mniejsze partie LNG dowożone niedużymi gazowcami z odległej redy portu Lubmin, gdzie zakotwiczona będzie druga jednostka pełniąca rolę FSU (pływającego magazynu). Jednostka FSU będzie prawdopodobnie zakotwiczona na północny-wschód od Lubmin, na wschód od wyspy Rugia na wysokości Göhren.
Statek o zanurzeniu konstrukcyjnym 11,4 m przybył na Bałtyk z zanurzeniem pod balastem wynoszącym 9,6 m, przy transferze z Mukran do miejsca stacjonowanie w Lubmin będzie miał zanurzenie 5,22 m, a już w porcie, w swoim docelowym miejscu pracy - 5,5 m.
Statek jest podnajęty, czyli czarterowany "dwupoziomowo". Właścicielem, operatorem i zarządcą technicznym statku jest Hoegh LNG AS, a bezpośrednim czarterującym - TotalEnergies. Z kolei Deutsche ReGas wyczarterował FSRU od francuskiego przedsiębiorstwa TotalEnergies na podstawie umowy podpisanej w lipcu tego roku.
Oprócz pływającego terminalu LNG w Lubminie Niemcy pracują nad trzema dużymi projektami w Wilhelmshaven, Stade i Brunsbüttel, aby zmniejszyć zależność od rosyjskiego gazu.
Ważny kamień milowy dla kraju został osiągnięty w zeszłym tygodniu, kiedy ukończono infrastrukturę portową dla pierwszego nabrzeża LNG w porcie Wilhelmshaven na Morzu Północnym.
AL, PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Hoegh LNG