Kończą się prace przy budowie wyjść ewakuacyjnych z budowanego w Świnoujściu tunelu – poinformował w piątek wykonawca inwestycji. Dwa wyjścia musiały zostać wykonane metodą mrożenia, była to jedna z najbardziej skomplikowanych operacji przy budowie przeprawy pod Świną.
W przyszłym roku o tej porze na pewno (turyści i mieszkańcy – PAP) nie będą już stali na promie czy czekali w kolejce. Całą szeroką drogą – to dwa pasy po 3,5 m i pobocze – będą mogli dojechać do Świnoujścia – powiedział w piątek dziennikarzom prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Dodał, że zgodnie z ustaleniami wszystkie prace mają się zakończyć do końca roku, a w pierwszych miesiącach przyszłego roku zaplanowane są odbiory techniczne.
Prezydent zapowiedział, że w dniu przed oficjalnym otwarciem planuje "po raz pierwszy i ostatni" pieszo przebyć cały tunel wraz z mieszkańcami Świnoujścia – później będzie tam dopuszczony tylko ruch samochodowy.
Jak wyjaśnił kierownik budowy Sławomir Skraba z firmy PORR, konstrukcja wyjścia bliżej wyspy Uznam, gdzie rozpoczyna się tunel, została zakończona, trwają prace mrożeniowe. Na ukończeniu jest drugie wyjście, bliżej wyspy Wolin; nadal działa instalacja mrożeniowa, ale najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu rozpocznie się jej demontaż.
To jeden z dwóch bardzo ryzykownych etapów (obok drążenia tunelu - PAP). Wszystkie prace tunelowe zawsze są obarczone dużym ryzykiem, te prace są realizowane bezpiecznie, mam nadzieję, że w ten sposób również zakończymy etap realizacji wyjść mrożeniowych – a jesteśmy właśnie na jego ukończeniu – mówił Skraba.
Najtrudniejsze prace zostały już wykonane – mówił inżynier rezydent z firmy Sweco/Lafrentz Jacek Król.
Pod jezdnią jest specjalna galeria ewakuacyjna; wyjścia umożliwią ludziom dostanie się tam przez klatkę schodową. Musieliśmy wyjść na zewnątrz obrysu tunelu, a ponieważ tunel był wiercony w gruncie nawodnionym, więc jedyną bezpieczną metodą było zamrożenie gruntu i wykonanie robót konstrukcyjno-budowlanych, aby wykonać klatki schodowe – tłumaczył.
Dodał, że rozpoczęły się też roboty instalacyjne w tunelu, montowane są m.in. wsporniki do kabli oświetleniowych i systemów bezpieczeństwa. Na ukończeniu są też roboty drogowe na zewnątrz tunelu, kończy się też budowa centrum obsługi.
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
autorka: Elżbieta Bielecka