Dzisiaj w porcie Gdynia padł kolejny rekord wielkości statku odwiedzającego tutejszy terminal kontenerowy. Rano, przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) zacumował kontenerowiec MSC Gaia o ładowności niemal 14 000 TEU.
Dzisiejszy gość Gdyni, MSC Gaia, jest największym dotąd kontenerowcem w tym porcie pod względem ładowności (13 798 TEU). Poprzedni taki rekord ustanowił w Gdyni pojemnikowiec Cape Akritas o ładowności 11 010 TEU (134 869 t nośności, GT 112 836), który pojawił się w naszym porcie 29 grudnia 2021 roku, a wcześniej - w marcu 2019 r. - Cap San Juan miesczący 10 600 TEU (123 101 t nośności, GT 118 615).
Pod względem tonażu pojemnościowego brutto, wśród kontenerowych rekordzistów w porcie Gdynia, prymat objął również MSC Gaia (GT 151 559), a za tym statkiem plasują się wymienione wyżej pozostałe dwa, ale w odwrotnej kolejności - Cap San Juan i Cape Akritas.
MSC Gaia zaliczyła dzisiaj w Gdyni "hat-tricka", bowiem jest nawiększa dotąd w Gdyni także pod względem nośności - 162 867 ton. Za nowym gdyńskim kontenerowym rekordzistą, pod względem nośności, znalazły się - podobnie, jak w przypadku ładowności, kolejno: Cape Akritas i Cap San Juan.
Dość wyraźnie większe pod względem nośności, wśród statków zawijających do portu Gdynia, są masowce klasy cape-size - przeważnie powyżej 170 000 ton nośności. Największym z nich dotychczas w Gdyni był, w lipcu 2017 roku, Frontier Jacaranda o nośności 182 757 t (przy pojemności brutto 93 198).
Jednak ani masowce cape-size, ani kontenerowce, z MSC Gaia na czele, nie są największymi statkami, jakie dotąd zawitały do gdyńskiego portu.
Prawdopodobnie drugim największym co do wielkości statkiem w Gdyni był przebywający tam w 2006 roku na remoncie przy nabrzeżu Węgierskim (wtedy eksploatowanym przez firmę Euro-Cynk Sp. z o.o.) 330-metrowy zbiornikowiec klasy VLCC - Front Page (nr IMO 9248497; rok budowy 2002; GT 156 916; nośność 299 164 t).
W roku 1994, przy tym samym nabrzeżu (jednak należącym jeszcze do Stoczni Gdynia) cumował jeszcze większy zbiornikowiec, tym razem o nośności ponad 300 tys. ton, długości ok. 370 m i szerokości ponad 56 m. Skierowano go wtedy do Gdyni, choć jego remont przeprowadzała Gdańska Stocznia Remontowa, jednak w porcie wewnętrznym w Gdańsku statek się nie mieścił.
Piotr B. Stareńczak
Fot.; video: Jacek Pietraszkiewicz, instruktor nawigacji elektronicznej, Navsim; Video: tosem.pl
MSC Gaia - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9401142
państwo bandery - Panama
rok budowy - 2010
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje, Korea Płd.
projekt - Samsung 14000
armator / właściciel, operator - MSC Mediterranean Shipping Co., Szwajcaria / Włochy
długość całkowita - 366,03 m
długość między pionami - 349,96 m
szerokość konstrukcyjna - 51,20 m
zanurzenie - 15,60 m
wysokość boczna - 29,90 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 62,50 m
nośność - 162 867 t
wyporność - 208 301 t
masa statku pustego - 45 434
tonaż pojemnościowy brutto - 151 559
tonaż pojemnościowy netto - 83 151
ładowność kontenerów - 13 798 TEU (w ładowniach 6416 TEU, na pokładzie 7382 TEU)
liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych - 1000
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@14t) - 10 640 TEU
łączna pojemność zbiorników balastowych - 40 805 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 11 765 m³
napęd - jednośrubowy (śruba o stałym skoku, 104 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 68 520 kW (93 160 KM); CSR 58 242 kW (79 186 KM)
prędkość maksymalna - 25,50 węzła
prędkośc eksploatacyjna - 24,00 węzły
łączne dobowe zużycie paliwa - 240 ton (przy prędkości 24,10 węzła)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 12K98MC-C (produkcji Doosan Engine Co Ltd, Korea Płd.), dwusuwowy, rzędowy, 12-cylindrowy, 980 × 2400 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 68 520 kW (93 160 KM) przy 104 obr./min.
elektrownia okrętowa: silniki zespołów prądotwórczych - 4 × MAN-B&W 7L32/40 (MCR 3500 kW); prądnice zespołów prądotwórczych - 4 × 3400 kW; 6600/450 V
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 1800 kW (2447 KM)
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy +/ 100 A5 Container ship BWM SOLAS-II-2,Reg.19 ERS IW NAV-O RSD