2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. Od stu lat, Port Gdynia jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.
W 1920 r., na mocy ustaleń traktatu wersalskiego, Polska odzyskała utracony w trakcie zaborów dostęp od morza. Do pełnej suwerenności niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczą kraju.
Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”.
Inżynier Tadeusz Wenda zarówno wskazał miejsce realizacji budowy Portu Gdynia, jak i zaprojektował oraz nadzorował jego budowę. W swoim sprawozdaniu pisał: "Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą" – argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.
23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni.
Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Z portem rosła Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).
Z okazji 100lecia Portu Gdynia stworzony został wyjątkowy kalendarz na rok 2022 we współpracy z młodym, gdyńskim artystą – Janem Rutką. Jest to młody artysta z ogromną pasją, szczególnie architektura gdyńska, która stała się znakiem rozpoznawczym jego prac.
Doskonałe wyczucie charakteru miasta i portu sprawiło, że Port Gdynia zaproponował artyście współpracę przy obchodach 100-lecia portu. Choć będą one trwały przez cały rok, a zatem wiele graficznych elementów i prac dopiero powstanie, część z nich jest już gotowa i można je podziwiać. Jednym z nośników stał się specjalny kalendarz opatrzony pracami Rutki, który jest jedną z nagród w ogłoszonym przez Port Gdynia konkursie.
Jan Rutka interesował się sztuką, jak sam mówi, odkąd mógł trzymać w garści ołówek i rysować. Najbliższym mu tematem zawsze była architektura, w szczególności gdyński modernizm.
Na potrzeby kalendarza książkowego artysta przygotował 12 prac ilustracji, które łączą się w jeden wspólny obraz, pokazując historia Portu, który powstał z potrzeby pełnej wolności i niezależności kraju.
Prace przedstawiają fascynującą historię 100 lat Portu Gdynia pokazuje, że za każdym ogromnym projektem stoją ludzie oraz ich pasje. Tak jak nasz jubileuszowy obraz, każdy duży projekt składa się z wielu małych działań, decyzji oraz pracy wielu ludzi – opowiada Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Odnaleźć tam można zarówno postaci budowniczych; Wendy i Kwiatkowskiego, jak i charakterystyczne budynki; Dworzec Morski, Olejarnia, siedziba ZMPG oraz najnowsza inwestycja – budynek Nowego Terminalu Promowego.
Port Gdynia i miasto Gdynia powstały dzięki wizji i pracy wspaniałych ludzi. Port Gdynia przyciągał od zawsze wybitnych specjalistów i pracowników naukowo-badawczych. Cieszymy się, że po raz kolejny możemy wspierać jako Port młodego człowieka, tym razem gdyńskiego artystę z ogromną pasją. Chcemy aby prace Jana Rutki przygotowane na Stulecie Portu Gdynia trafiły do szerszej publiczności a jedna z jego prac zostanie również zlicytowana na rzecz gdyńskiego Hospicjum dla Dzieci Bursztynowa Przystań - powiedział Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
100 lat od powstania portu nieustannie trwają prace inwestycyjne, obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach. Rok 2021 zakończono wzrostem 8,2%, co jest zasługą pracowników wszystkich terminali i firm działającą na terenie Portu Gdynia.
KONKURS:
W 1938 roku otwarty został budynek zaprojektowany przez Stanisława Odyńca-Dobrowolskiego, w którym aktualnie znajduje się siedziba Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Port Gdynia szuka informacji i dokumentacji dotyczącej tego, którego dokładnie dnia budynek przy ulicy Rotterdamskiej 9 został oficjalnie oddany do użytku.
Jeżeli mają Państwo takie potwierdzone dane, zapraszamy do kontaktu. Czekają nagrody, w tym unikalny kalendarz z dedykacją autora - Jana Rutki.
Wszelkie informacje na temat dnia oddania do użytku aktualnej siedziby Zarządu Morskiego Portu Gdynia można przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
rel (Port Gdynia SA)