Po zakończeniu wielomilionowego projektu rozbudowy sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, rusza kolejna inwestycja związana z modernizacją układu drogowo – kolejowego rejonu Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Wewnętrznym. Wartość inwestycji to 80 mln złotych. Podpisanie umowy odbyło się w obecności Grzegorza Witkowskiego, wiceministra infrastruktury.
Port Gdańsk rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacniania pozycję na Bałtyku. Już wkrótce rozpocznie się przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo – kolejowej”.
Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury obecny podczas wydarzenia przekonywał, że każda złotówka zainwestowana w polskie porty zwraca się stukrotnie.
Życzyłbym sobie żebyśmy co miesiąc podpisywali takie umowy, bo każdy dostęp do portu, każde usprawnienie, to jest wzrost przeładunków i wzrost konkurencyjności. Z tej drogi nie zejdziemy – z inwestowania w polskie porty. Szczególnie że konkurencja nie śpi. Kiedy obejmowaliśmy rządy, nad polskim wybrzeżem i portami pojawił się realny gospodarz. To co obecnie możemy obserwować, to gigantyczny rozmach inwestycyjny. Nie szczędzimy funduszy na rozbudowę polskich portów. Porty zachodnie czy wschodnie z zazdrością patrzą na to, co się u nas dzieje – mówił obecny podczas konferencji Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.
W zakres inwestycji wchodzi m.in. przebudowa układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski.
Umowa miedzy ZMPG S.A. a generalnym wykonawcą, sopocką firmą NDI, została podpisana 3 września w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku. Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”.
Po zakończeniu inwestycji drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, ruszamy z kolejnym projektem, tym razem zlokalizowanym w Porcie Wewnętrznym. Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem. Kluczem do zwiększania przeładunków są inwestycje infrastrukturalne, które właśnie realizujemy. Inwestycja, którą dziś ogłaszamy przyczyni się do zwiększenia potencjału i możliwości przeładunkowych naszego portu. Wszystkie operacje będą przebiegać sprawniej, zwiększy się też bezpieczeństwo – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Zmodernizowane zostaną drogi o łącznej długości około 1,6 km. Zostanie położona nawierzchnia z betonu cementowego. W tym wykonane będą też dwa fragmenty nabrzeża. Zmodernizowana zostanie bocznica Chemiki wraz z budową lub przebudową układu torowego na odcinku ok. 6 km.
Bardzo cieszymy się, że wracamy do Portu Gdańsk – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. - Mamy doświadczenie we współpracy z ZMPG S.A, które nasza kadra wykorzysta w kolejnej inwestycji.
Podpisanie umowy i rozpoczęcie świadczenia usługi Inżyniera Kontraktu dla tego ważnego dla Portu Gdańsk przedsięwzięcia przyjmujemy z ogromną satysfakcją i cieszymy się, że będziemy mogli brać w nim udział, tym bardziej, że jest to drugie z kolei zadanie, którym będziemy zarządzać i nadzorować na podstawie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. W maju tego roku zakończone zostało zadanie dotyczące rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku, w ramach którego również świadczyliśmy usługę nadzoru inwestorskiego i zarządzania – mówi Waldemar Lechnik, dyrektor Nadzoru Inwestorskiego, przedstawiciel Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną również sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne, teletechniczne. Wybudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze. Całkowita wartość inwestycji to 80 mln zł. Prace potrwają do końca kwietnia 2023 r.
rel (Port Gdańsk SA)