Porty, logistyka

W poniedziałek 23 sierpnia 2021 na terminalu Hutchison Ports Gdynia miało miejsce pierwsze w historii bezpośrednie zawinięcie kontenerowego statku regularnego serwisu transatlantyckiego.

Na statek operatora Hapag-Lloyd Hella, noszącego to imię i czarterowanego od lipca br. od armatora niemieckiego Peter Doehle Schiffahrts-KG, załadowane zostały ładunki polskich eksporterów, które z portu w Gdyni popłyną bezpośrednio do portów Ameryki Północnej, łącznie ok. 1400 TEU.

Kontenerowiec Hella (nr IMO 9535137; ex MOL Gateway, noszący banderę Portugalii) eksploatowany przez Hapag-Lloyd, charakteryzuje się długością całkowitą 275,00 m, szerokością konstrukcyjną 40,00 m, zanurzeniem 14,022 m, wysokością boczną 22,20 m i wysokością od stepki do szczytu najwyższego masztu - 57,00 m oraz tonażem pojemnościowym brutto 59 307 i nośnością 71 429 t. Moc napędu głównego MCR 44 900 kW (61 046 KM) zapewnia jednostce prędkość eksploatacyjną do 23,70 węzłów.
Ładowność statku wynosi 5605 TEU (2215 TEU w ładowniach i 3380 TEU na pokładzie), w tym 600 kontenerów chłodzonych.*

Połączenie realizowane przez Hapag-Lloyd i zainicjowane zawinięciem statku Hella, daje polskim eksporterom możliwość bezpośredniej wysyłki towarów do portów Halifax, Nowy Jork, Norfolk oraz Charleston bez konieczności dokonywania w Hamburgu lub Antwerpii przeładunku ze statku dowozowego na statek oceaniczny.Planowana rotacja statku wygląda następująco: Gdynia - Hamburg - Antwerpia - Londyn - Halifax - Nowy Jork - Norfolk - Charleston.

W listopadzie 2021 terminal Hutchison Ports Gdynia planuje ukończenie prowadzonej obecnie modernizacji 85-metrowego odcinka Nabrzeża Bułgarskiego. Tym samym Port Gdynia będzie dysponował pierwszym głębokowodnym nabrzeżem kontenerowym o długości 447 m i głębokości technicznej 15,5 m.
Głębokowodna część Nabrzeża Bułgarskiego jest wyposażona w dwa tory podsuwnicowe o rozstawie 20 m i 30,38 m, umożliwiające posadowienie dużych suwnic kontenerowych do obsługi bezpośrednich zawinięć oceanicznych. Jest to najnowocześniejsze nabrzeże kontenerowe w Porcie Gdynia.

Inwestycje realizowane przez Hutchison Ports Gdynia oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia, umożliwiły wspomniane pierwsze zawinięcie serwisu transatlantyckiego.
Hutchison Ports Gdynia oczekuje, że statki serwisów transatlantyckich na stałe zagoszczą w Porcie Gdynia przy Nabrzeżu Bułgarskim, ustanawiając dla polskich eksporterów stały ciąg ładunkowy w relacji Polska - Ameryka Północna, tym samym wzmacniając pozycję Portu Gdynia na mapie żeglugowej świata.

Hutchison Ports jest oddziałem CK Hutchison Holdings Limited (CK Hutchison), zajmującym się portami i usługami pokrewnymi. Hutchison Ports jest jednym z wiodących w świecie inwestorem, deweloperem i operatorem portowym działającym w 52 portach na terenie 26 krajów Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy, obu Ameryk oraz Australii i Oceanii. W 2020 roku terminale należące do Hutchison Ports przeładowały łącznie ponad 83 mln TEU.

Posiadając flotę 250 nowoczesnych kontenerowców o łącznej pojemności transportowej 1,8 mln TEU, Hapag-Lloyd jest jedną z wiodących firm żeglugi liniowej na świecie. Firma zatrudnia około 13 400 pracowników i posiada 394 biura w 130 krajach. Hapag-Lloyd posiada pojemność kontenerową wynoszącą około 2,8 miliona TEU - w tym jedną z największych i najnowocześniejszych flot kontenerów typu reefer. Łącznie 121 serwisów liniowych na całym świecie zapewnia połączenia pomiędzy ponad 600 portami na wszystkich kontynentach. 

rel (Hutchison Ports Gdynia)

Fot.: Hutchison Ports Gdynia

____________________
* Wbrew twierdzeniom niektórych mediów w Polsce, jakoby Hella był największym pod względem pojemności statkiem bandery portugalskiej, wspomnieć należy, że chodzi o drugi (otwarty) rejest Portugalii (Madeira) i Hella bynajmniej nie jest największym statkiem pod banderą tego rejestru - plasuje się zarówno pod względem nośności, jak i pojemności brutto dopiero w dziewiątej dziesiątce statków noszących banderę Portugalii (Madery) wśród kontenerowców i w 13. dziesiątce statków wszystkich rodzajów (z uwzględnieniem statków zamówionych i w budowie). Hella otwiera dziewiątą dziesiątkę statków pod banderą portugalską (Madeira), łącznie z jednostkami zamówionymi i w budowie, pod względem ładowności kontenerów (w TEU) i plasuje się według tego parametru mniej więcej w środku ósmej dziesiątki wśród statków w eksploatacji.  

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter