Gaz-System rozpoczął 17 sierpnia 2021 r. konsultacje rynkowe Regulaminu procedury Open Season Terminalu FSRU, a także wszystkich dokumentów niezbędnych do jej przeprowadzenia. Głównym celem procedury Open Season Terminalu FSRU jest potwierdzenie zapotrzebowania na nowe zdolności regazyfikacji, a tym samym przekazanie przez uczestników rynku sygnału koniecznego dla realizacji inwestycji.
Rozpoczęcie Fazy 1 procedury Open Season Terminalu FSRU planowane jest na październik 2021 r., podczas gdy Faza 2 oraz zawarcie Umów Regazyfikacji, wynikających z jej przeprowadzenia, powinno nastąpić w 2022 r.
W związku z rozpoczęciem konsultacji rynkowych Gaz-System planuje zorganizować co najmniej jedno otwarte spotkanie z uczestnikami rynku w pierwszej połowie września, w celu przedstawienia informacji na temat planowanej inwestycji oraz procedury Open Season dla Terminalu FSRU. Informacje o terminie i formie spotkania zostaną umieszczone na stronie internetowej.
Gaz-System zaprasza uczestników rynku, operatorów sąsiednich systemów przesyłowych oraz odpowiednie organy regulacyjne do wzięcia udziału w konsultacjach rynkowych dokumentacji procedury Open Season. Zgłaszanie uwag i komentarzy dotyczących zarówno założeń realizacji inwestycji, jak i dokumentów regulujących przebieg procedury Open Season, możliwe jest najpóźniej do dnia 13 września 2021 r.
O programie FSRU (Floating Storage and Regasification Unit)
Celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.
Program zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych.
W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie.
Nowy terminal FSRU pozwoli na odbiór co najmniej 4,5 mld Nm³ gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.
Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
Znaczenie inwestycji
Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł. Stanowi również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie wewnętrznego rynku i regionu Europy Środkowo-Wschodniej na gaz ziemny.
Inwestycja będzie miała korzystny wpływ na dalszy rozwój efektywnie funkcjonujących rynków gazu ziemnego w regionie, a tym samym - poprzez zapewnienie dostępu do nowych źródeł dostaw gazu - pozyskania gazu na korzystniejszych warunkach cenowych. Wraz z zapewnieniem odpowiedniej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu wzrośnie atrakcyjność wykorzystania tego surowca względem innych źródeł energii na rynkach energetycznych oraz zwiększy się konkurencja pomiędzy uczestnikami rynku.
Inwestycja strategiczna dla Unii Europejskiej
Program FSRU został uwzględniony na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w marcu 2020 r. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej.
Elementy inwestycji
Inwestycja obejmie proces projektowania, a w kolejnym etapie budowę infrastruktury umożliwiającej odebranie gazu i jego przesłanie Krajowym Systemem Przesyłowym. W ramach programu zrealizowanych będzie kilka elementów:
- Umiejscowienie jednostki typu Floating Storage and Regasification Unit (FSRU) i przygotowanie jej do eksploatacji,
- Zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury umożliwiającej zacumowanie jednostki i odbiór gazu po regazyfikacji z jednostki, wraz z infrastrukturą rozładowczą i systemami towarzyszącymi,
- Zaprojektowanie i wybudowanie gazociągu podmorskiego łączącego ww. infrastrukturę z systemem przesyłowym,
- Zaprojektowanie i wybudowanie nowej lub rozbudowa istniejącej infrastruktury lądowej, która zapewni możliwość odbioru gazu z terminalu i rozprowadzenia go w krajowym systemie przesyłowym;
- Rozbudowa infrastruktury lądowej
Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminala potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych. Aktualne prace projektowe obejmują trzy inwestycje:
- gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km.
- gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km.
- gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.
Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki. Odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
W ramach programu inwestycyjnego 2015-2025 Gaz-System realizuje ponad 2000 km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski. Trwa budowa kilkunastu nowych gazociągów w ramach Korytarza Gazowego Północ-Południe oraz tłoczni w Kędzierzynie Koźlu, a także połączeń międzysystemowych z Litwą i Słowacją. Projektowane są gazociągi lądowe, które połączą planowany terminal pływający FSRU w Zatoce Gdańskiej z krajowym systemem przesyłowym. Prowadzona jest również rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu, w wyniku której o ponad połowę zwiększą się zdolności regazyfikacyjne tego obiektu.
Spółka realizuje także jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w kraju - projekt Baltic Pipe, polegający na wybudowaniu dwukierunkowego gazociągu morskiego łączącego Polskę i Danię, rozbudowie lokalnej sieci przesyłowej oraz trzech tłoczni gazu.
rel (Gaz-System)
Fot.: BW Gas; Rys. Pardus Energy