Porty, logistyka

Lokalizacja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, w korytarzu transportowym między Skandynawią a Adriatykiem, to niezaprzeczalny atut całego projektu. Pod warunkiem, że będzie dobrze skomunikowany z zapleczem wschodnich Niemiec, południem Polski, Europą Środkową a transport rozłoży się na drogi ekspresowe, połączenia kolejowe i drogi wodne. Ta sieć połączeń jest budowana. Już w 2024 roku ze świnoujskiego portu drogą ekspresową S3 dojedziemy do Lubawki na granicy z Czechami.

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Już dziś setki ciężarówek odpływa i przypływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad i Trelleborgiem, aby kontynuować podróż na południe. Ten wolumen za kilka lat znacząco wzrośnie, kiedy zostanie zrealizowany projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym.

Droga ekspresowa S3 – główna magistrala

S3 to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4.

Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku – przypomina Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wtedy rozpoczęła się realizacja pierwszych odcinków S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski, następne powstawały kolejne w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie już około 80 procent tej drogi jest gotowe. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia. Natomiast na południu kraju trwa budowa końcowego odcinka od Bolkowa do Lubawki z dwoma tunelami, kończony jest jeszcze krótki odcinek w rejonie Polkowic.

Rozbudowa odcinka Miękowo - Rzęśnica

Pierwszym realizowanym odcinkiem na Pomorzu Zachodnim, od strony Szczecina, jest Miękowo - Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i 6. Ta dwujezdniowa trasa, oznaczona jako droga S3, powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Pierwotnie zbudowano tylko jeden węzeł - Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica. Trwają prace wykończeniowe, które powinny być sfinalizowane w kwietniu br.

S3: Brzozowo - Miękowo

Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 roku obwodnicy Miękowa, dalej jest już jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Nowa dwujezdniowa S3, obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. Kontrakt o wartości 360,5 mln zł ma być zakończony również w kwietniu br.

Zaawansowanie robót jest duże, na większości odcinka trwają prace wykończeniowe - informuje dyrektor Łukasz Lendner. - Komunikację z innymi drogami zapewnią węzły – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo. Droga będzie przebiegała w większości przez tereny leśne, w związku z tym budowane są cztery duże przejścia dla zwierząt.

Ostatni etap: Troszyn – Świnoujście i węzeł do tunelu

Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście - Troszyn o długości 33 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna.

Dwujezdniowa S3 zapewni odpowiednią przepustowość niezbędną ze względu na rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. Prace postępują, ponieważ rząd już w 2017 roku zapewnił finasowanie.

W sierpniu 2020 roku zostały podpisane umowy na zaprojektowanie i budowę drogi – informuje szef szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Realizację drogi podzieliliśmy na dwa fragmenty: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Łączna wartość umów z wykonawcami to 1,36 mld zł, a całkowita wartość inwestycji przekracza 1,5 mld złotych.

Wykonawcy przygotowują projekty. W połowie bieżącego roku powinny być składane wnioski o wydanie decyzji zezwalających na realizację inwestycji. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 roku, a termin ich zakończenia wypada na drugi kwartał 2024 roku.

Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 3 z niewielkimi korektami. W obszarze Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do już istniejącej. Ciaśniejsze łuki na tym odcinku wymuszą ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych.

S3: od Bolkowa do granicy z Czechami

W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na najbardziej wysuniętym na południe odcinku S3 - od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce o długości ponad 31 kilometrów. Trasa podzielona jest na dwa mniejsze odcinki realizacyjne - od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa).

Częścią tego fragmentu drogi ekspresowej będą m.in. dwa tunele drogowe: o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Projekt przewiduje także trzy węzły drogowe. W 2023 roku ten odcinek drogi S3 powinien być gotowy.

Oferty można składać do 15 kwietnia br.

Trwa postępowanie mające na celu wyłonienia inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać do 15 kwietnia 2021 r.

Dokumenty do pobrania

rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)

+2 Pytanie
Ciekawe czy ktoś w ogóle zlecił audyt opłacalności takiej inwestycji? Przecież od tego powinno się zacząć. Jeśli już to było zrobione to gdzie są wyniki? Dlaczego co tydzień pojawia się artykuł na portalu morskim z materiałami do pobrania dla ewentualnego inwestora? Czy władze ZMPSiŚ są tak naiwne i myślą, że poważni gracze czytają te artykuły i stąd pobierają dokumenty? Kompletnie nieprofesjonalne podejście.
20 marzec 2021 : 05:34 Coco loco | Zgłoś
-5 Odpowiedź
To oczywiste , ale widać, że nie dla każdego, iż opłacalność każdej inwestycji ocenia potencjalny inwestor i ZMPSiŚ właśnie takiego inwestora szuka. To ten inwestor ma ocenić, czy na tej inwestycji zarobi, czy straci. ZMPSiŚ stwarza warunki, ale nie inwestuje. Dla każdego poważnego gracza nie bez znaczenia jest atmosfera otaczająca każdą inwestycję, a pozytywne artykuły na Portalu Morskim o budowie Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, również tę atmosferę tworzą. Wszyscy, którzy są tym zainteresowani projektem, na pewno zwracają również i na to uwagę.
20 marzec 2021 : 07:10 Jato | Zgłoś
+3 Widzę, że roztrząsamy sprawy wagi światowej
Czemu dali te materiały do ściągnięcia? Czy inwestorzy czytają PM? Itd itd. A jakbyś przekopiował kawałek artykułu wrzucil w wyszukiwarkę, to byś zobaczył, że to zwykły przedruk i inne portale tez to przekopiowały. Zagadka rozwiązana! Ponizej proszę zarząd portu w Szczecinie, to samo. Bijecie pianę nie wiadomo o co. Przeklepali i tyle. PM przeklepał. Jest to portal niszowy, w branży w której dzieje się coraz mniej tak więc i przekopiowują co mogą. Nie sądzę, że ZMPSiŚ poluje na poważnych graczy na PM. Co widać zresztą we wpisach pod tym artykułem. I nie wiem po co w ogóle takie dywagacje.
port.szczecin.pl/pl/aktualnosci/w-2024-roku-z-term inalu-kontenerowego-droga-ekspresow-do-granicy-z-c zechami/
21 marzec 2021 : 21:27 Sredaizd | Zgłoś
-3 Terminal
Ten propagandowy artykuł jest wyłącznie na użytek wewnątrzpartyjny. Rzecz w tym, że zarząd boi się o zarzut nic nierobienia, a to groziłoby przykrymi konsekwencjami. Zainteresowanie terminalem ze strony znaczących na tym rynku inwestorów jest zerowe co jest całkowicie zrozumiałe . Nabrać się mogą tylko osoby podatne na manipulacje a tych jest sporo, jednak nikt nie "zmusi konia by pił wodę", szczególnie przy tak ogromnym ryzyku niepowodzenia.
20 marzec 2021 : 06:43 Andy | Zgłoś
-5 Andy pije wodę
Jesteś potencjalnym inwestorem, a może masz jakieś informacje, lub kontakty z poważnymi inwestorami ? Bo skąd twoja jednoznaczna opinia o "zerowym" braku zainteresowania budową Terminala Kontenerowego w Świnoujściu ? Każda inwestycja niesie ze sobą ryzyko, dosłownie każda, ale ciekawi mnie twoja ocena tego ryzyka. Do niedawna pisałeś o fatalnym skomunikowaniu Świnoujścia z resztą kraju, o tym, że nic się nie robi na drogach i na kolei, a teraz co napiszesz ? Każdy chcący coś sprzedac się reklamuje i robi sobie pijar, robi to nawet Orlen Daniela K***a Obajtka, a każda reklama jest swego rodzaju manipulacją.
20 marzec 2021 : 07:25 Jato | Zgłoś
0 Do Jato
Nie zrozum mnie źle ja nie życzę temu projektowi niepowodzenia tylko zastanawiam się po co takie linki do pobrania dokumentów pod każdym artykułem. Wątpię, że poważni gracze zagraniczni czytają portal morski. Prędzej umówią się z kimś z zarządu jeśli będą zainteresowani i poproszą o takie dokumenty i inne informacje. Z tego co pamiętam to w Gdyni właśnie taki audyt robili przez E&Y i pisali też o tym, że właśnie na takiej podstawie potencjalni inwestorzy są chętni coś zbudować. Dla mnie to wygląda, że bardziej zależy na tej budowie mieszkańcom niż zarządowi. A co do oceny czy jest to opłacalne to chyba już trzy razy się nikt nie zgłosił więc chyba dali jasno sygnał, że raczej ryzyko za duże na taką inwestycję. No ale zobaczymy w kwietniu.l
20 marzec 2021 : 13:19 Coco loco | Zgłoś
-4 Terminal
Jato. Akurat ja nie pisałem, że główną przeszkodą jest fatalne skomunikowanie Świnoujścia z zapleczem lądowym. Pisałem o wielu wątkach, których w trakcie różnych konferencji nikt nie podważył. Na przykład, powody dla których bogate Niemcy nie mają na Bałtyku wielkiego terminala kontenerowego ale postawiły na kombinowany transport intermodalny. Właśnie tego typu transport to żyła złota. To wspaniałe, że Terminal Promowy Świnoujście właśnie w nim widzi swoją szansę na sukces. Rozbudowa terminala, dwa stanowiska dla dużych promów, cała infrastruktura lądowa na najwyższym poziomie w tym kolejowa i drogowa czynią ten terminal naprawdę nowoczesnym. Problemem jest niestety brak dużych promów. Min. Gróbarczyk na początku swoich rządów obiecywał zbudowanie 4 dla PŻM i 2 dla PŻB. Teraz nadzieja w zagranicznych armatorach, bo o polskich promach nadal będzie się tylko mówiło.
20 marzec 2021 : 18:46 Andy | Zgłoś
+5 A#
Droga A3 do skrzyzowania z A2 powinna być autostradą,a nie drogą ekspresową.Za kilka lat okaże się,że ruch będzie bardzo duży,a ekspresówka ,mimo,że dwupasmowa będzie zapchana samochodami.To dzieje się na autostradzie A1.Nieraz prawy pas tak jest zapchany ciężarówkami,że ruch osobówek i tak odbywa się na lewym pasie.Brak trzeciego pasa najbardziej daje się we znaki w okresie letnim.Pomijam juz fakt ,że panowie z tirów bardzo lubią się wyprzedzać,a wtedy za nimi momentalnie tworzy kolejka kilkunastu i więcej samochodów.
23 marzec 2021 : 17:39 Wolski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter