Drążenie tunelu pod Świną ma rozpocząć pod koniec przyszłego tygodnia maszyna TBM, której świnoujścianie nadali imię ''Wyspiarka'' - poinformował w czwartek świnoujski magistrat. Prace nad tunelem mają się zakończyć w 2022 r.
Uroczystość nadania imienia maszynie odbędzie się 5 marca - poinformował w czwartek świnoujski magistrat. Jak przekazał PAP rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz, tego dnia zaplanowany jest też oficjalny rozruch maszyny. Prace nad drążeniem tunelu mają się rozpocząć następnego dnia.
Imię dla TBM (Tunnel Boring Machine - ang. maszyna drążąca tunel) wybrano w głosowaniu internetowym. Zwycięska nazwa Wyspiarka uzyskała 581 głosów i zdecydowanie wyprzedziła pozostałe propozycje – Wisnę, Dobrawę, Victorię i Nereidę. Pomysłodawcy zwycięskiej nazwy, trzej świnoujścianie, otrzymają nagrody pieniężne.
Uroczystość nadania imienia będzie transmitowana w internecie na oficjalnej stronie świnoujskiego magistratu, na jego kanale YouTube i na stronie facebookowej prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza.
Wyspiarka rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Elżbieta Bielecka
Fot.: swinoujscie.pl
to tylko jednorazowka!?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.