Po przekopaniu Mierzei Wiślanej Elbląg stanie się portem, przez który będą przepływać towary, dla których duże porty były za drogie - uważa minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.
Jak mówił w czwartek w TVP Info Gróbarczyk, możliwości rozwojowe Elbląga leżą w dostarczaniu towarów do większych portów oraz obsłudze ruchu regionalnego towarów w obszarze Bałtyku, Morza Północnego.
Dodał, że port w Elblągu powinien przyciągnąć nowych klientów np. ze Wschodu i nowe grupy towarowe.
To ogromna szansa na przyciągnięcie klientów, których nie stać było na duże porty - stwierdził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Gróbarczyk zaznaczył, że przekop Mierzei jest wykonywany zgodnie z prawem. Jak mówił, „inwestycja nie ma żadnego wpływu negatywnego na ekologię”. „Takich przekopów np. w Holandii są setki” - wskazał. W jego ocenie nie można więc zakładać, że jakaś skarga spowoduje zablokowanie inwestycji.
Minister podkreślił, że w rosyjskiej propagandzie wymierzonej w przekop Mierzei pojawia się przede wszystkim kwestia ochrony środowiska. Jego zdaniem Rosja wykorzystuje „niekoniecznie polskie, ale i światowe organizacje ekologiczne, aby wywierać naciski na to, aby pod kątem ekologicznym blokować inwestycję”.
Zaznaczył, że działania Rosji mają też podłoże ekonomiczne.
Budujemy niezwykle mocną konkurencję wobec obwodu kaliningradzkiego, więc wszystkie siły i środki są skierowane na zablokowanie tej inwestycji, bo stronie rosyjskiej zależy na rozwoju swojego portu - stwierdził szef resortu morskiego.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Szczegółową informację prasową nt. aktualnie trwających prac na Mierzei Wiślanej można przeczytać tutaj ⬇️https://t.co/im1fLtFmfj W linku również więcej zdjęć. pic.twitter.com/z1NwZkYDGr
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) July 29, 2020
Nie oglądać się za siebie.
Nie bać się!
Wszystkie analizy
- ekonomiczne
- militarne,
- ekologiczne
nawet gremiów zbliżonych do rządowych wskazują na bezsensowność tej inwestycji...
Komu służy zatem partia sprawująca władzę podobno w imieniu Narodu?
....to jak jeździć 30 kilometrów po tańsze ziemniaki na obiad
Już pan promy budujesz 3 lata , PŻB miało być potęga na bałtyku
KANAŁ UMOŻLIWI ? KANAŁ TO PIERWSZY ETAP, A CO DALEJ ?......ZOBACZY SIĘ.
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.