Porty, logistyka

Plac budowy wykonawcy robót budowlanych i pogłębiarskich na torze wodnym Świnoujście-Szczecin przekazano w czwartek w Szczecinie. Do miasta płynie już pierwsza pogłębiarka.

Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów – poinformował w czwartek Urząd Morski w Szczecinie.

Jak wyjaśniono, na obu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser - rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności. Od strony wyspy będzie on połączony z pontonem rozkładającym urobek, a od strony toru będą się do niego podłączać pogłębiarki.

Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości mniej więcej dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi – podano. Na wyspy sinkerami będzie transportowany refulat wydobyty z dna.

Do wydobycia – jak poinformował Urząd Morski – jest ok. 23 mln m sześc. urobku. Łączna pojemność nowych pól refulacyjnych (wraz z rezerwą) wyniesie blisko 40 mln m sześc. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, które będzie zdolne przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez – jak oszacowano – najbliższych kilkanaście lat.

Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych - poinformowano.

Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD Amazone, zmierza w kierunku Szczecina. Wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do ok. 11 m.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r.

autorka: Elżbieta Bielecka

+1 tor wodny
Modernizacja toru wodnego realizowana jest już 20 lat i potrwa jeszcze ze 20 lat albo i dłużej jeśli politycy stwierdzą, że należy parametry toru jeszcze zwiększyć do tej zapisanej w strategii rozwoju, czyli 14, 5 m . Na wyjściu z Kanału Piastowskiego na zalew w 2004 r oddano potężne falochrony, a w planach są jeszcze wrota sztormowe w Świnoujściu. Ogromnie dużo kosztuje wmawianie nam , że Szczecin leży nad morzem, tym bardziej, że ten sam zarząd portów ma port głębokościowy w Świnoujściu. Dodatkowe koszty to zasypywanie Zalewu Szczecińskiego. Zachodnia część zalewu już jest zasypana, to rozległe pola odkładcze Mielizna Osiecka i Mielizna Rzepczyńska. Ta część jest już skreślona dla rybołówstwa i żeglarstwa. Teraz zasypiemy wschodnią część zalewu. Kolejne kilometry kwadratowe. Za 40 lat do Szczecina będzie wiodła rynna otoczona polami refulacyjnymi.
24 kwiecień 2020 : 08:08 Andy | Zgłoś
-1 Typowo
kacapskie żygowiny i wypociny .
24 kwiecień 2020 : 08:49 nie mam watpliwosci | Zgłoś
+1 Wmawianie
Wiele portów jest położonych kilkadziesiąt km od morza i nikt normalny nie kwestionuje potrzeby ich istnienia np Hamburg , Antwerpia , Gandawa , Rouen itp . itd . Te same osoby kwestionowały istnienie stoczni w Szczecinie / lata 90-te / a w tym samym czasie na moich oczach rozbudowywano stocznie w Rostocku , Stralsundzie czy Wolgast przy ogromnych subwencjach rządu niemieckiego . Pytam , czy wypowiedzi wypowiedzi w stylu ,, Andy " to przypadek , czy lobbing . Gratuluję samopoczucia w stylu ,, Legii majtki nosił , dla Górnika grał " . Pozdrawiam
25 kwiecień 2020 : 13:33 ja cuś | Zgłoś
-2 Porty
Jacuś ty naprawdę nie wiesz o czym piszesz. To, że istnieją porty Hamburg itd położone są w głębi lądu to fakt. Tyle tylko, że położone są one w ujściach rzek, czyli jednorodnej strukturze hydrotechnicznej,. Tor wodny do Szczecina wiedzie przez wybitnie skomplikowany układ: rzeka Odra, jezioro Dąbie, przekopy, kanały, zalew szczeciński, Kanał Piastowski, Kanał Mieliński, cieśnina Świna. Koszty utrzymania toru są więc wielokrotnie większe. To 15 mln zł obecnie a 30 mln po modernizacji. Informację o tym znajdziesz np na stronie ums . Leczenie kompleksów Szczecina jest wybitnie drogie, a wystarczyło inwestować w infrastrukturę Świnoujścia. W końcu to jeden ZMPSiŚ. Nie odnosisz się do poruszonego przeze mnie tematu czyli zasypywania zalewu. Rzecz w tym, że od początku realizacji projektu, czyli 20 lat, ums miał zaproponować inny sposób zagospodarowania urobku na lądzie lub zalądawwiając akwen rozwojowy Polic.
26 kwiecień 2020 : 06:57 Andy | Zgłoś
+1 Panie Andy . . .
Miły Panie , może nie wiem co piszę ale powiem tylko , że w 1972 r zacumowałem na nabrzeżu Górnośląskim jako oficer na pokładzie m/s Uniwersytet Jagieloński z ładunkiem rudy żelaza z Indii . W ubiegłym roku utknąłem na mieliżnie dwukrotnie będąc w torze wodnym /gps , oznakowanie / płynąc jachtem o zanurzeniu 1, 5 m . Mam 22 lata zawodowej praktyki na morzu i ......zegluję od 1964 r z tego ostatnie min 2o lat po zalewie , Dąbiu i morzach własnymi łódkami jak równie ukończyłem kilka szkół w tym kierunku Hmm , dalej Pan sądzi , że nie wiem o czym piszę ? ? ? Cóż . . .
26 kwiecień 2020 : 10:53 ja cuś | Zgłoś
+1 Mielizna
Nigdzie nie widziałem planów czy miejsce składowania urobku będzie opalowane
wyspy te rozmyją i spłycą nam zalew
04 maj 2020 : 05:29 KAROL bis | Zgłoś
-1 mielizna
Jacuś. Ty nadal nie na temat. Twój życiorys to twoja sprawa, chociaż z takim stażem pływania i pokończonymi szkołami powinieneś być już od dawna kapitanem żw. Tego ci życzę. Temat dotyczy modernizacji toru wodnego, czasu i kosztów realizacji a przede wszystkim miejsca składowania refulatu. Tak na marginesie. Modernizacja toru Sz-Ś trwa od 2000 roku i zakończy się jak dobrze pójdzie za 6 lat. Pogłębienie toru do Hamburga rozłożono na dwa etapy. Pierwszy poszerzenie dwóch odcinków zakończono w niespełna dwa lata , drugi pogłębienie do głębokości umożliwiającej wejście o każdej porze statków o T
26 kwiecień 2020 : 13:50 Andy | Zgłoś
0 mielizna
o T
26 kwiecień 2020 : 13:52 Andy | Zgłoś
0 -
czy redakcja dysponuje jakąś mapką związaną z tym projektem?
30 kwiecień 2020 : 08:25 Marek B | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter