Do końca 2021 r. ma się zakończyć rozbudowa infrastruktury kolejowej do portów w Gdańsku i Gdyni. Prace warte są ponad 2,6 mld zł. Między innymi na stacji Gdynia-Port trwają przygotowania do budowy nowych torów.
O postępie prac dotyczących projektów związanych z poprawą infrastruktury kolejowej do portów w Gdańsku i Gdyni poinformował w środę Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Na stacji Gdańsk-Zaspa Towarowa zdemontowano większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Gotowe jest odwodnienie. Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1,8 tys. pali. Trwa przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk-Kolonia oraz budowa nowej nastawni.
Na odcinku od stacji Gdańsk-Główny do stacji Gdańsk-Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną, oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk-Nowe Szkoty, co umożliwiło przygotowanie terenu pod wzmocnienie gruntu.
Na stacji Gdańsk-Port Północny PLK kontynuowane są prace związane ze wzmacnianiem gruntu, budową sieci trakcyjnej i nowych torów. Trwa też budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym.
Projekt PKP PLK "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" zakłada m.in. przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo–drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk-Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.
Na stacji Gdynia-Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.
W ramach inwestycji "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" dojdzie do przebudowy 115 km torów oraz elektryfikacji dojazdów do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo–drogowe. Komunikację ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
Inwestycje PKP PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją do portów. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.
Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,6 mld zł netto, z czego prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.
autor: Robert Pietrzak