DCT Gdańsk z powodzeniem wdrożyło na bramach wjazdowych system OCR, który jest jednym z kluczowych projektów w ramach programu rozbudowy T2b.
Projekt OCR obejmował wdrożenie w pełni zautomatyzowanych bramek, które wykorzystują kamery OCR (Optical Character Recognition) do rejestracji ciężarówek i kontenerów przyjeżdzających do DCT Gdańsk.
Projekt rozpoczął się w grudniu 2017 roku, a biorąc pod uwagę, że terminal obsługuje średnio 2000 ciężarówek na dobę, system OCR był wdrażany etapami. W związku z tym, w sierpniu 2019 r. miało miejsce częściowe uruchomienie, co umożliwiło dostosowanie i dopracowanie systemu oraz procesów z nim związanych.
Stopniowe zaangażowanie wszystkich kierowców, uwzględnienie wszystkich ruchów samochodów ciężarowych oraz dostosowanie i udoskonalenie systemu w celu osiągnięcia wymaganych rezultatów zajęło 4 miesiące. Z dumą możemy powiedzieć, że od grudnia 2019 r. 100% transakcji kontenerowych w kompleksie bramowym jest realizowanych przez bramy automatyczne - mówi Karol Moszyk, kierownik ds. rozwoju operacyjnego DCT odpowiedzialny za wdrożenie systemu.
System nie tylko poprawił bezpieczeństwo zarówno kierowców zewnętrznych, jak i pracowników DCT, ale także ułatwił jeszcze bardziej efektywną obsługę kompleksu bramowego DCT.
Obsługa jest znacznie szybsza. Przed wdrożeniem systemu OCR, kierowcy spędzali około 12 minut na terenie kompleksu bramowego, aby przed wjazdem na terminal złożyć wszystkie niezbędne dokumenty. Teraz, czas ten został zredukowany do mniej niż minuty. Co więcej, odbywa się to bez wychodzenia kierowcy z samochodu ciężarowego - dodaje Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT.
W oparciu o fora internetowe i spotkania, sami użytkownicy, nawet Ci najbardziej sceptyczni, szybko przekonali się do rozwiązań oferowanych przez system i oceniają je jako "przyjazne dla użytkownika", "przejrzyste", "intuicyjne" i "łatwe w obsłudze".
Wdrożenie tego systemu wiązało się z ogromnymi zmianami zarówno w infrastrukturze, jak i w procesach dostępu do terminalu. Obejmowały one budowę nowej drogi dojazdowej oraz przygotowanie infrastruktury oraz samego systemu, a następnie zintegrowanie go z terminalem. Chciałbym podziękować zespołowi i wszystkim kierowcom ciężarówek, ponieważ nasza brama jest teraz bardziej wydajna, zapewnia naszym klientom lepszą obsługę, a co najważniejsze, jest bezpieczniejsza, ponieważ kierowca nie musi już wysiadać z pojazdu, co zmniejsza liczbę pieszych w tym ruchliwym obszarze - podsumowuje Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.
Fakty i liczby
Infrastruktura:
· 4 drogowe i 1 kolejowy portal OCR
· 15 pasów ruchu z samoobsługowymi kioskami, skanerami laserowymi i kamerą OCR
· Strefa automatycznego wywoływania kierowców
· Dwupasmowa droga dojazdowa
Główny wykonawca:
· Autepra UAB
rel (DCT Gdańsk)