Współpraca w zakresie inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych będą tematami polsko-japońskich sesji biznesowych organizowanych przez Polską Agencję Inwestycji. Rozmowy 21 polskich i 25 japońskich firm zainaugurował Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki wraz z Grażyną Ciurzyńską, p.o. Prezes PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu).
Japonia to trzecia gospodarka świata i strategiczny parter naszego kraju w Azji. Tamtejsi inwestorzy wciąż należą do kluczowych w Polsce, a firmy znad Wisły w ciągu ostatniej dekady zwiększyły eksport do Japonii ponad dwukrotnie - z 270 mln euro w 2008 r. do 566 mln euro w 2018 r.
21 stycznia PAIH organizuje sesje spotkań biznesowych 21 polskich i 25 japońskich firm, których celem jest pogłębienie partnerstwa w strategicznych obszarach - inwestycji bezpośrednich, innowacji w energetyce i dużych projektów infrastrukturalnych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zaprezentuje strategiczną inwestycję Port Zewnętrzny, który będzie budowany w formule PPP.
Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów „polityką w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w tej formule.
Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy, a wpływy do budżetu Miasta Gdynia będą wynosić 22 mln zł.
Tego dnia zaprezentowana zostanie także koncepcja rozbudowy Portu Centralnego, którą promować będzie Sławomir Michalewski - wiceprezes zarządu ds. finansowych. Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie m.in. dwóch terminali kontenerowych, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich. Wybudowane zostaną także cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.
rel (Port Gdynia SA, Port Gdańsk SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.