Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA z pomocą Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania przygotowuje się do wprowadzenia inteligentnym zarządzaniu ciężarowym transportem drogowym.
Zapewnienie płynnego dostępu drogowego do Portu Gdynia oraz terminowość dostarczania i odwozu ładunków są niezbędne dla dalszego rozwoju portu. Nad tym wyzwaniem Port Gdynia współpracuje z ekspertami z Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania. Inteligentne zarządzanie ciężarowym transportem drogowym, zgodnie z potrzebami przeładunkowych terminali w porcie, wpłynie pozytywnie na efektywność i wydajność pracy terminali, eliminację kolejek na drogach dojazdowych oraz skrócenie czasu rozładunku i załadunku statków.
Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA rozpoczął realizację projektu pn. "Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia". Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF Transport 2018 "Łącząc Europę" i będzie realizowany do kwietnia 2022 r.
Opracowana przez ekspertów Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania koncepcja projektu obejmuje integrację trzech systemów informatycznych i teletechnicznych - e-awizacji przeładunku w terminalach, zarządzania wspólną przestrzenią parkingową portu oraz inteligentny system zarządzania ruchem drogowym na drogach wewnętrznych i dojazdowych portu. Co istotne ten ostatni będzie zintegrowany z systemem ITS Trójmiasta - Tristar.
rel (Sieci Badawczej Łukasiewicz)