Porty, logistyka

Rekordowa liczba - aż 115 elementów turbin wiatrowych dotarła do Portu w Gdyni 26 września z Chin. Statek Tian Hui płynąc Północną Drogą Morską przebył tą trasę w czasie poniżej 20-tu dni. 

Obecnie elementy te są rozładowywane na terminalu BCT w Gdyni. Po wyładunku zostaną dostarczone specjalnym transportem na budowę nowej największej farmy wiatrowej w Polsce składającej się z 81 turbin GE. Dotychczas największą farmą wiatrową w Polsce jest "Margonin", której elementy zostały przeładowane również w Porcie Gdynia na Terminalu GCT w 2009 roku.

Za obsługę logistyczną tej operacji odpowiedzialna jest Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o. (MAG).

Ciężarowiec konwencjonalny (drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) Tian Hui (zbudowany w 2017 r., tonaż pojemnościowy brutto 26 787, nośność 37 130 t) przybył do BCT 26 września rano. 
Statek opuścił Szanghaj 25 sierpnia i spędził kilka dni - od 25 do 30 sierpnia w stoczni Jiangyin Chengxi Shipyard, przeszedł Cieśninę Beringa 10 września, Cieśninę Wilkickiego (między Morzem Łaptiewów i Morzem Karelskim) 15 września, a Skagen minął 23 września.

Przy nabrzeżu BCT cumowały w ostatnich dniach także inne statki, które dostarczyły do Gdyni elementy turbin wiatrowych. Dla przykładu Chipolbrok Pacific ,który przybył do Gdyni 21 września.

Rozładowywana właśnie w Gdyni partia ładunku z Tian Hui, to oczywiście nie pierwsza, a raczej jedna z wielu w ostatnich latach, dostawa elementów turbin na polskie farmy wiatrowe wyprodukowanych na Dalekim Wschodzie, głównie w Chinach. To stawia w określonym kontekście często powtarzane przez polityków (ale i niektórych przedstawicieli branż okrętowej i energetyki wiatrowej) postulaty czy "mądrości" i "rady" dotyczące tego, że te polskie stocznie, które nie za dobrze sobie radzą, mogą i powinny być znakomicie i z powodzeniem zagospodarowane jako zakłady produkcji elementów turbin wiatrowych - że tego rodzaju produkcja jest pewnego rodzaju remedium na produkcję statków towarowych, w której trudno było konkurować z… Dalekim Wschodem.

rel (MAG), PBS

Fot.: MAG / Tosem.pl, Piotr B. Stareńczak

Chipolbrok Pacific podczas niedawnego wejścia do portu Gdynia, z elementami wież farm wiatrowych na pokładzie
Chipolbrok Pacific podczas niedawnego wejścia do portu Gdynia, z elementami wież farm wiatrowych na pokładzie
+1 Brawo
JEDNAK CIAGLE MALO!!
27 wrzesień 2019 : 17:16 Stary kolejarz | Zgłoś
+1 ddd
tak polski przemysł pracuje na oze - wszystko import z chin!!!!! Granda
30 wrzesień 2019 : 16:38 stan | Zgłoś
0 transport
Wartym wspomnienia przykładem doświadczonej firmy spedycyjnej z Gdyni jest [link usunięty]. Indywidualne podejście do klienta i wysoka dbałość o bezpieczeństwo ładunku to tylko niektóre atuty tego przedsiębiorcy, których miałem okazję doświadczyć w praktyce. W nietypowych sytuacjach reagują intuicyjnie i odpowiedzialnie. Polecam współpracę.
07 listopad 2019 : 11:09 Frank74 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter