Przy nabrzeżu Francuskim w Gdyni zacumował dziś Norwegian Getaway. To największy statek wycieczkowy, jaki w tym sezonie zapowiedziano w gdyńskim porcie.
Pływający pod banderą Bahamów Norwegian Getaway, należy do armatora Norwegian Cruise Line. Na jego pokładzie znajduje się ponad 2000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4000 pasażerów.
Czytaj także: Norwegian Getaway - fakty, liczby, ciekawostkiNorwegian Getaway - fakty, liczby, ciekawostki
Sezon urlopowy w Porcie Gdynia to jednak nie tylko wizyty wycieczkowców. Letni okres sprzyja również postępom w pracach budowlanych. W bliskim sąsiedztwie nabrzeża Francuskiego, przy którym cumują statki wycieczkowe, Korporacja Budowlana Doraco realizuje jedną ze strategicznych w kontekście ruchu pasażerskiego inwestycji, którą jest Publiczny Terminal Promowy. To największa, od prawie 50 lat, inwestycja w gdyńskim porcie.
Nowa lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminalu niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
- Dzięki konstruktywnej współpracy Inwestora, Nadzoru inwestorskiego i projektowego oraz wykonawcy, prace na budowie publicznego terminalu pasażerskiego postępują zgodnie z harmonogramem – mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu DORACO. - Wykonano pale pod budynki terminalu i magazynu oraz rozpoczęto wykonywanie fundamentów budynku. Zakończono również pierwszy etap prac rozbiórkowych starych nawierzchni i torowisk kolejowych, aktualnie układane są sieci sanitarne.
Projekt „Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m³ betonu.
rel (Port Gdynia SA)
Fot.: Agnieszka Latarska
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.