W ostatni piątek - drugiego dnia pobytu w Houston, w ramach zakończonej właśnie wizyty w Stanach Zjednoczonych, przed spotkaniem z ministrem energetyki Rickiem Perrym w eksportowym terminalu LNG Sabine Pass, prezydent Andrzej Duda spotkał się z przedstawicielami amerykańskich firm energetycznych: Westinghouse, Bechtel Oil, World Fuel Services, Excelerate Energy. Obecni byli też reprezentanci firm: Tellurian, Sempra LNG, Cheniere, GE, Venture Global, Quantum Energy oraz GHP.
W kontekście zapowiedzi wykorzystania pływającego terminalu LNG (FSRU) w rejonie Zatoki Gdańskiej na szczególną uwagę zasługuje spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy, któremu towarzyszyli w Stanach Zjednoczonych przedstawiciele polskich firm, z reprezentantami Excelerate Energy - światowego pioniera technologii FSRU. Może to wskazywać, że przynajmniej z jedną z branych pod uwagę opcji, jest zatrudnienie gazowca LNG z instalacją regazyfikującą pochodzącego z Excelerate Energy lub skorzystanie - w ramach przyjęcia usług konsultingu technicznego - z doświadczeń tej firmy przy wyborze, wynajęciu, zakupie używanego lub budowie nowego FSRU.
Czytaj także: Naimski: terminal LNG w Gdańsku pozwoli na odbiór 4 mld metrów sześciennych gazu
Jak twierdzi sama Excelerate Energy - jest ona jedynym graczem na rynku handlu i techniki morskiej LNG oferującym usługi w całym łańcuchu dostaw LNG midstream (między producentami a dystrybucją do odbiorców końcowych).
Firma ma doświadczenie w takich obszarach, jak budowa i eksploatacja FSRU, transfer LNG między statkami, handel morski LNG i czarterowanie gazowców, eksploatacja gazowców i pływające systemy wydobywczo-magazynowo-terminalowe LNG (FLNG). Excelerate Energy eksploatuje dziewięć jednostek typu FSRU - jak sama utrzymuje jest to największa największą taka flota w świecie.
Poszukiwanie jednostki FSRU do eksploatacji w rejonie Zatoki Gdańskiej jest już - jak wiadomo z nieoficjalnych źródeł - na bardziej konkretnym i zaawansowanym etapie, niż wynika to z ogólnych deklaracji i zapowiedzi przedstawicieli polskich władz oraz firm zajmujących się handlem i dystrybucją energii czy surowców energetycznych oraz z dotychczasowych doniesień mediów ogólnogospodarczych czy specjalistycznych - energetycznych. Piszemy o tym więcej w przeglądzie rynku gazowców w dostępnym do pierwszych dni lipca w salonach prasowych w całej Polsce aktualnym wydaniu (05/2019) miesięcznika "Polska na Morzu" (dostępnym także on-line w formie publikacji elektronicznej - patrz: www.polskanamorzu.pl/sklep).
W najnowszym wydaniu miesięcznika "Polska na Morzu" piszemy także - jak wiele jest jednostek FSRU w światowej flocie oraz w budowie i zamówieniach stoczniowych, a także o tym - jakie gazowce dotychczas zbudowały polskie stocznie i czy byłyby one dzisiaj w stanie zbudować duże gazowce LNG - takie, jak te używane do obsługi polskiego importu przez terminal w Świnoujściu.
Liczne rozwiązania techniczne pływających systemów regazyfikacyjnych LNG pochodzące z Excelerate Energy stały się branżowymi standardami.
Doświadczenie firmy pozwala jej oferować szybką, efektywną i bezpieczną realizację projektów.
Excelerate Energy twierdzi, że jest w stanie wprowadzić do normalnej eksploatacji pływający system regazyfikacyjny w ciągu zaledwie około 12 miesięcy od decyzji inwestycyjnej.
Excelerate może zaoferować zarówno wynajęcie i kompletną obsługę własnego FSRU, jak i dostawę (sprzedaż i wdrożenie) takiego systemu lub dostawę jedynie technologii (projektów), nadzoru zamówień / zakupów w stoczniach czy doradztwa technicznego dla operatora który chciałby sam zbudować pływający importowy terminal LNG.
Jednostki FSRU Excelerate Energy znajdują się obecnie w Teesside Gas Port koło Middlesborough, Ruwais LNG Import Terminal w Abu Dhabi, Northeast Gateway u wybrzeży stanu Massechusetts, Moheshkhali Floating LNG w Bangladeszu, Mina Al-Ahmadi GasPort w Kuwejcie, Jebel Ali LNG Import Terminal w Dubaju, Hadera Deepwater LNG Terminal w Izraelu, Gulf Gateway Deepwater Port niedaleko Houston, Guanabara Bay LNG Import Terminal koło Rio de Janeiro, GNL Escobar na rzece Parana w Argentynie, Bahía Blanca GasPort - także w Argentynie i Engro Elengy Terminal w pakistańskim Port Qasim.
Są wśród nich zarówno gazowce LNG z instalacjami regazyfikacyjnymi zacumowane w portach, przy pirsach (podobnie, jak Independence FSRU w litewskiej Kłajpedzie - od innego dużego operatora FSRU Hoegh LNG), jak i zakotwiczone na pełnym morzu.
Wprowadzony do eksploatacji przez Excelerate Energy w 2005 roku Gulf Gateway Deepwater Port, był pierwszym w świecie tzw. offshore FSRU (pływającym systemem magazynowym i regazyfikacyjnym zakotwiczonym nie przy portowym pirsie, tylko na otwartym morzu, przy boi przeładunkowej). Zlokalizowany był na Zatoce Meksykańskiej, 116 mil morskich od wybrzeży stanu Louisiana.
Składał się z zanurzonej boi przeładunkowej z krętlikiem (submerged turret-loading buoy) systemu APL (Advanced Production and Loading), platformy pośredniej i wyczarterowanego od Exmar gazowca Excelsior - pierwszego w świecie tzw. regas vessel - gazowca LNG z instalacjami regazyfikującymi (czyli jednostki FSRU)*.
Instalację tę zamknięto w 2012 roku w związku z rewolucyjnymi zmianami rozkładu popytu i podaży w USA w związku z uruchomieniem wydobycia i handlu na dużą skalę gazem łupkowym. Część wyposażenia z Gulf Gateway została wykorzystana w innych projektach Excelerate.
Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.