Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) przeładuje rocznie 1,5 mln TEU - powiedział w środę wiceszef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
"Rozpoczęte zostały działania na rzecz zrealizowania dużej inwestycji w postaci budowy nowego terminalu kontenerowego głębokowodnego w Świnoujściu" – powiedział Witkowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Ten obiekt dostosuje świnoujski port morski do wymagających warunków rynkowych, zapobiegając jego peryferyzacji, która mogłaby nastąpić w wyniku niedostosowania portu do pełnej i efektywnej obsługi największych kontenerowców" – dodał.
Jak mówił, "zakłada się, że infrastruktura i suprastruktura terminalu umożliwi przeładunek roczny na poziomie 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP), a roczna zdolność przeładunkowa to około 2 mln TEU. Terminal umożliwi jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów oraz jednej jednostki o długości do 200 metrów".
Według Witkowskiego konstrukcja terminalu zapewni możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości.
"Jeżeli popatrzymy na nasze wybrzeże to głębokowodny terminal kontenerowy jest tylko w Gdańsku, a dalej idąc w kierunku zachodnim następny taki terminal mamy dopiero w Hamburgu" - powiedział Marek Trojnar z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który przedstawiał prezentację koncepcji terminalu. "Jeżeli porównamy wybrzeża Belgii, Holandii, Francji to widzimy jak ono gęsto jest usiane terminalami kontenerowymi. (…) Jeden terminal głębokowodny w naszym kraju to jest zbyt mało" – dodał.
Obecnie zakładana głębokość terminalu wynosi 14,5 metra – powiedział Trojnar. "Taki jest tor podejściowy, podejście zachodnie do portu w Świnoujściu ma 14,5 metra. Natomiast w planach jest już podejście północne, gdzie głębokość techniczna byłaby 17 metrów i w związku z tym wszystkie budowle hydrotechniczne są już projektowane na docelową głębokość 17 metrów. Ta głębokość pozwoli obsługiwać największy statki jakie mogą wchodzić na Bałtyk" – dodał.
Nowy terminal kontenerowy ma być zlokalizowany na wschód i północny wschód od istniejącego falochrony osłonowego. "Oczywiści musi być on osłaniany nowym falochronem typu wyspowego o długości około 2 km. Wewnątrz portu będzie obrotnica dla kontenerowców" – powiedział Trojnar.
Z jego informacji wynika, że szacunkowy całkowity koszt budowy terminalu to ponad 3,3 mld zł, a roczne korzyści z jego funkcjonowania oszacowano na około 5 mld zł. Zostały już wykonane wstępne studium wykonalności budowy terminalu, a także inwentaryzacja przyrodnicza – wyliczał Trojnar. Jak dodał, zaakceptowano także rozwiązania zawarte w rozbudowanej koncepcji lokalizacyjno-programowej.
"Chcemy jeszcze zrobić bardzo dokładną analizę rynkową, jeżeli chodzi o obrót kontenerowy, prognozy, liczbę tych kontenerów, bo to będzie podstawa do decyzji o budowie terminalu, czy podstawą decyzji inwestora zewnętrznego o tym, że w budowę tego terminalu się zaangażuje" – powiedział Trojnar.
Jak relacjonował, prowadzone są wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji. Podpisano cztery listy intencyjne w tej sprawie. Najbardziej zainteresowana jest firma z Wielkiej Brytanii, która brała udział w budowie terminalu DCT w Gdańsku – dodał.
Jeżeli terminal zostanie uruchomiony to po 2025 r. – powiedział Trojnar.
autor: Kacper Reszczyński
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.