Porty, logistyka

Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) przeładuje rocznie 1,5 mln TEU - powiedział w środę wiceszef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

"Rozpoczęte zostały działania na rzecz zrealizowania dużej inwestycji w postaci budowy nowego terminalu kontenerowego głębokowodnego w Świnoujściu" – powiedział Witkowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Ten obiekt dostosuje świnoujski port morski do wymagających warunków rynkowych, zapobiegając jego peryferyzacji, która mogłaby nastąpić w wyniku niedostosowania portu do pełnej i efektywnej obsługi największych kontenerowców" – dodał.

Jak mówił, "zakłada się, że infrastruktura i suprastruktura terminalu umożliwi przeładunek roczny na poziomie 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP), a roczna zdolność przeładunkowa to około 2 mln TEU. Terminal umożliwi jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów oraz jednej jednostki o długości do 200 metrów".

Według Witkowskiego konstrukcja terminalu zapewni możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości.

"Jeżeli popatrzymy na nasze wybrzeże to głębokowodny terminal kontenerowy jest tylko w Gdańsku, a dalej idąc w kierunku zachodnim następny taki terminal mamy dopiero w Hamburgu" - powiedział Marek Trojnar z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który przedstawiał prezentację koncepcji terminalu. "Jeżeli porównamy wybrzeża Belgii, Holandii, Francji to widzimy jak ono gęsto jest usiane terminalami kontenerowymi. (…) Jeden terminal głębokowodny w naszym kraju to jest zbyt mało" – dodał.

Obecnie zakładana głębokość terminalu wynosi 14,5 metra – powiedział Trojnar. "Taki jest tor podejściowy, podejście zachodnie do portu w Świnoujściu ma 14,5 metra. Natomiast w planach jest już podejście północne, gdzie głębokość techniczna byłaby 17 metrów i w związku z tym wszystkie budowle hydrotechniczne są już projektowane na docelową głębokość 17 metrów. Ta głębokość pozwoli obsługiwać największy statki jakie mogą wchodzić na Bałtyk" – dodał.

Nowy terminal kontenerowy ma być zlokalizowany na wschód i północny wschód od istniejącego falochrony osłonowego. "Oczywiści musi być on osłaniany nowym falochronem typu wyspowego o długości około 2 km. Wewnątrz portu będzie obrotnica dla kontenerowców" – powiedział Trojnar.

Z jego informacji wynika, że szacunkowy całkowity koszt budowy terminalu to ponad 3,3 mld zł, a roczne korzyści z jego funkcjonowania oszacowano na około 5 mld zł. Zostały już wykonane wstępne studium wykonalności budowy terminalu, a także inwentaryzacja przyrodnicza – wyliczał Trojnar. Jak dodał, zaakceptowano także rozwiązania zawarte w rozbudowanej koncepcji lokalizacyjno-programowej.

"Chcemy jeszcze zrobić bardzo dokładną analizę rynkową, jeżeli chodzi o obrót kontenerowy, prognozy, liczbę tych kontenerów, bo to będzie podstawa do decyzji o budowie terminalu, czy podstawą decyzji inwestora zewnętrznego o tym, że w budowę tego terminalu się zaangażuje" – powiedział Trojnar.

Jak relacjonował, prowadzone są wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi realizacją inwestycji. Podpisano cztery listy intencyjne w tej sprawie. Najbardziej zainteresowana jest firma z Wielkiej Brytanii, która brała udział w budowie terminalu DCT w Gdańsku – dodał.

Jeżeli terminal zostanie uruchomiony to po 2025 r. – powiedział Trojnar.

autor: Kacper Reszczyński

-5 Niedoinformowany
Pan Minister widać z choinki się urwał i jest totalnie niedoinformowany. Gdynia już tera ma praktycznie terminal głębokowodny (kończą się prace przy budowie obrotnicy i pogłębianiu) i są poważne plany budowy dużych, nowych terminali w Gdyni (Port Zewnętrzny) i w Gdańsku (Port Centralny). Jaki sens ma pchanie oceanicznych kontenerowców przez płytką Zatokę Pomorską do Świnoujścia, skąd kontenery można wywieźć tylko jedną drogą i jednymi torami? Kto zainwestuje w taki terminal w takim miejscu? 1,5 mln TEU nie a się obsłużyć w Świnoujściu istniejącymi połączeniami kolejowymi i drogowymi (a nawet mało realną na szerszą skalę, żeglugą śródlądową)!!! To jest jakaś utopia i kłamstwo rozpowszechnianie na potrzeby wyborów. Poza tym nikt w Świnoujściu nie zgodzi się na taką inwestycję, dla mieszkańców Świnoujścia gazoport to i tak było już za dużo. Terminal kontenerowy w tym miejscu to utopia i śmierć dla tego miasta.
03 kwiecień 2019 : 12:51 Wyspiarz Świnoujski | Zgłoś
+2 Zgadzam się w pełni z przedmówcą
już gazoport psuje krajobraz i zniechęca turystów a przecież miasto żyje z turystyki. Szumnie zapowiadano, że gazoport da pracę - bajki! Załoga tam nieliczna i głównie specjalistyczna, która musiała przyjechać z zewnątrz. A miejscowi i tak muszą obsługiwać turystów, jak nie tu, to w niemieckich kurortach. Port kontenerowy to utopia, bardzo droga utopia niszcząca ekonomicznie i przyrodniczo miasto. Alr co to rządzących w Warszawie obchodzi. Nic a nic.
04 kwiecień 2019 : 08:30 Iga | Zgłoś
-8 kontenery
Ja rozumiem, że jest potrzeba zbudowania obok terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego, drugiego wielkiego terminala, by zaspokoić polityczną konieczność upamiętnienia dwóch braci Kaczyńskich, ale czy projekt jest przemyślany? Konkurowanie z niemieckimi portami śmieszy biorąc pod uwagę totalny brak ładunków kontenerowych dla portów Szczecin i Świnoujście (spadek za 3 miesiące blisko 30% rok do roku) oraz wysoce niedostateczną komunikację portów z lądowym zapleczem. Po zakończeniu rozpoczętych projektów w Trójmieście wykorzystanie polskich terminali kontenerowych spadnie poniżej 30% Zamiast wydawać kasę na nikomu niepotrzebną budowę należałoby czym prędzej przystąpić do regulacji polskich rzek, tak by jak największą ilość ładunków przenieść z tirów na barki żeglugi śródlądowej. Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze i by tą sytuację poprawić, to trzeba skończyć z wizją kraju tranzytowego przez który co dzień jadą setki tysięcy tirów do innych państw, trując nas niemiłosiernie.
03 kwiecień 2019 : 14:20 Andy | Zgłoś
+9 żegluga śródlądowa
Zgadzam się z przedmówcą, należy postawić na żeglugę śródlądową. Jak się spojrzy na ruch na rzekach, u naszych zachodnich sąsiadów to wydaje się że my jesteśmy 100 lat za nimi. Tiry to jest dobre rozwiązanie ale na krótkich trasach, pociągi niby ekologiczne, ale wciąż za drogie.
03 kwiecień 2019 : 18:30 Marian | Zgłoś
+4 Po co, na co?
W ogóle po co budować w Polsce cokolwiek? Przecież wszystko jest po niemieckiej stronie. U nas powinny być tylko plaże, trzciny i szuwary.
03 kwiecień 2019 : 18:41 Marek 50+ | Zgłoś
-2 Dobrze Pan mówisz.
U nas bociani klekot, strzecha i malowniczo wijąca się piaszczysta droga.
03 kwiecień 2019 : 19:04 Arnie | Zgłoś
-2 akurat strzechy są u Niemców i pięknie wyglądają
a turyści przyjeżdżają tam ODPOCZĄĆ i oglądać piękne krajobrazy
04 kwiecień 2019 : 08:32 Iga | Zgłoś
0 Port
Gierek wiecznie żywy. Budować, budować i budować. Nie ważne, że bez sensu, ale ważne by budować. Pokazać, że i my potrafimy coś zbudować. To nic, że Gdańsk, że Gdynia mają wielkie terminale , mają zapewnione ładunki dla Ukrainy, Białorusi, zimną dla Rosji, a tak ogóle i dla innych na wschodzie, my zbudujemy wielki terminal, by pokazać Niemcom, by pokazaç tym z Trójmiasta, źe potrafimy budować. To nic, że brak dróg a i kolej jak 70 lat temu, że brak ładunków kontenerowych dla Szczecina i Świnoujścia, że Czechy, Węgry, Austria postawiły na porty Adriatyku, na Koper i Wenecję, my zbudujemy, bo tego życzy sobie naczelnik państwa. Amen
03 kwiecień 2019 : 19:23 Andy | Zgłoś
+1 VAT akcyza cło
Z portów wpływy do budżetu wyniosły za ubiegły rok 40 mld zł. Nadążasz?
14 kwiecień 2019 : 10:31 Ceper | Zgłoś
0 BĘDZIE
a pieski szczekają ....a port kontenerowy będzie
03 kwiecień 2019 : 20:40 jerzy | Zgłoś
-2 Precz z kontenerowcami!
Jak można decydować o takiej ingerencji i zniszczeniu przyrody!!! I mając w nosie zdanie mieszkańców!!! Ohyda!!! Nie dość że tutaj wybudowali gazoport, który lepsze warunki naturalne miałby w Gdańsku i mniejsze koszty, to jeszcze kolejne kilometry najpiękniejszej bałtyckiej plaży zabierają! To KOSZMAR!
04 kwiecień 2019 : 07:40 Iga | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter