1180 metrów liczy najdłuższy w Polsce przewiert pod Odrą na trasie gazociągu Zdzieszowice-Wrocław, ważnego fragmentu korytarza Północ-Południe - poinformował we wtorek Gaz-System.
Operator systemu przesyłu gazu podał w komunikacie, że podczas budowy gazociągu z Brzegu do Kiełczowa wykorzystał nowoczesne technologie, w tym cztery przewierty tzw. HDD, jeden przewiert Direct Pipe, wiercenie mikrotunelowe oraz 20 przecisków. Metodę bezwykopową zastosowano w ponad 30 miejscach.
Przejście pod Odrą wykonano na trasie Brzeg – Zębice – Kiełczów. Spółka zdecydowała się wykorzystać technologię kierunkowego wiercenia horyzontalnego (HDD) również podczas przewiertu pod Odrą. To rozwiązanie sprawiło, że nie było utrudnień dla żeglugi śródlądowej.
W pierwszej fazie wykonano tzw. przewiert pilotażowy, następnie za pomocą dostosowanych do warunków geologicznych narzędzi wiertniczych sukcesywnie powiększano średnicę otworu. Końcowym etapem było wciągnięcie do odwiertu zespawanego w całość odcinka gazociągu.
Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest spółka Stalprofil, a podwykonawcą odpowiedzialnym za przewiert HDD pod rzeką Odrą - firma ZRB Janicki.
Gazociąg Zdzieszowice – Wrocław jest elementem korytarza gazowego Północ – Południe. Jaj podano, jego wybudowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez umożliwienie przesyłania zwiększonych ilości gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu, jak również – w przyszłości – z gazociągu Baltic Pipe. Trasa gazociągu przebiega wzdłuż istniejącego gazociągu wysokiego ciśnienia przez województwa dolnośląskie (gminy Długołęka, Czernica, Oława i gmina miejska Oława) oraz opolskie (gminy Skarbimierz, Olszanka, Lewin Brzeski, Dąbrowa, Opole, Prószków, Tarnów Opolski, Gogolin, Zdzieszowice i Leśnica).
drag/ amac/
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.