Końcówka ubiegłego roku była w Porcie Gdynia wyjątkowo dynamiczna. W ostatnich tygodniach 2018 r. podpisano porozumienie pomiędzy ZMPG-a SA oraz Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie modernizacji ostrogi północnej, stanowiącej element wejścia z awanportu do wewnętrznej części Portu Gdynia.
Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi jednostek docelowo do 400 metrów.
Warto podkreślić, że zawarte porozumienie wpisuje się również w niedawno podpisaną umowę o dofinansowanie projektu z CUPT, którego głównym celem jest pogłębienie akwenu portowego, a tym samym rozwinięcie infrastruktury portowej w kontekście możliwości zawijania do portu kontenerowców o parametrach Baltimax.
W chwili obecnej trwają prace projektowe polegające na skróceniu ostrogi północnej, a koordynacja procesu odbywa się w ścisłej współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej. - Jako kraj należący do NATO jesteśmy zobowiązani do przestrzegania międzynarodowych standardów bezpieczeństwa morskiego. Nie bez znaczenia jest również fakt, że jesteśmy jedną z baz Marynarki Wojennej co sprawia, że kwestie dotyczące obronności są dla nas priorytetowe - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG-a SA.
W ramach inwestycji zainstalowane zostaną nowoczesne, energooszczędne światła sektorowe. Spółka podejmuje także inne starania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Port Gdynia dysponuje najnowocześniejszym mechanizmem naprowadzania statków na świecie. System RTK-GBS wspomagać będzie pilotów i kapitanów statków w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.
W ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z tego rodzaju systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku cm.
rel (Port Gdynia SA)