Porty, logistyka

Dynamiczny rozwój, otwieranie się na rynki całego świata, działania handlowo-marketingowe na szeroką skalę – to must have nowoczesnego portu. Podobnie jak digitalizacja oraz wymiana doświadczeń i współpraca między portami. Właśnie w tym celu do Portu Gdańsk przyjechali przedstawiciele z Rotterdamu.

Port Rotterdam jest największym europejskim portem. Od lat stawia na ogromne inwestycje infrastrukturalne oraz innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. O swoich osiągnięciach przedstawiciele Rotterdamu – Jan Gardeitchik, odpowiadający za digitalizację oraz Thea de Vries, Dyrektor Marketingu – rozmawiali z pracownikami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Pilnie się uczymy. Współpracując z najlepszymi, korzystając z ich - nabywanych latami - doświadczeń, jesteśmy w stanie przeskoczyć kilka faz rozwoju jednocześnie. Takie elementy jak digitalizacja procesów naszych operatorów, big data, internet rzeczy, a za jakiś czas statki autonomiczne – to wszystko nastąpi szybciej, niż myślimy – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Port Rotterdam duży nacisk kładzie na inicjatywy cyfrowe. Jedną z nich jest PortXL, czyli globalny ośrodek przedsiębiorczości dla innowacji w logistyce, transporcie morskim i energetyce. Ma wspierać innowacyjne przedsiębiorstwa i startupy.

Podobnie jak Gdańsk, tak i Rotterdam stawia na rozwój łańcuchów logistycznych. Dla Holendrów ważnym elementem transportu morskiego jest wielowymiarowa współpraca portów, dzięki której cały system przewozów intermodalnych może działać szybciej i sprawniej. Podstawą jest chęć współdziałania nie tylko portów z całego świata, ale także m.in. armatorów, przewoźników oraz przedsiębiorców. Temu służy elektroniczna platforma wymiany danych – Portbase. To jedno z narzędzi globalnego systemu PCS – Port Community System, którym już od dłuższego czasu zainteresowany jest Port Gdańsk.

Portbase skupia w sobie informacje, pochodzące od użytkowników poszczególnych segmentów transportu. Dzięki niemu podmioty, które system zrzesza, mają wiedzę o tym, skąd, dokąd i w jakim czasie przewożone są dane towary. Pozwala to np. tak zorganizować trasy, by jednostki i przeładunki ze sobą nie kolidowały. Każdy postój statku, pociągu czy samochodu ciężarowego, spowodowany opóźnieniami innych przewoźników, to ogromne koszty. Nadrzędnym celem Portbase jest wyeliminowanie strat logistycznych.

- Rozwijając nasz port trafiliśmy na wiele wyzwań, na które znaleźliśmy rozwiązania. Teraz dzielimy się tymi rozwiązaniami z tymi, którzy także chcieliby je zastosować w praktyce. Wykorzystanie PCS pozwala zmaksymalizować efektywność sieci portowej, niemniej wdrożenie systemu to długotrwały i niełatwy proces. PCS podnosi porty na zupełnie nowy poziom – tłumaczy Jan Gardeitchik.

rel (Port Gdańsk SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter