Firma Sweco Consulting została inżynierem kontraktu dla modernizacji toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości 12,5 metra. Jej zadaniem będzie nadzór nad prawidłową realizacją inwestycji przez wykonawcę, a także prowadzenie monitoringu środowiskowego.
W piątek w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisano umowę wartą ok. 11,5 mln zł brutto z poznańską firmą Sweco Consulting. "To pierwszy krok w kierunku praktycznego rozpoczęcia tej inwestycji i bardzo istotny w związku z tym, że musimy przed inwestycją zgodnie z decyzją środowiskową przez 12 miesięcy dokonać przedinwestycyjnego monitoringu środowiskowego" - powiedział przed podpisaniem umowy dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Z kolei dyrektor Sweco Consulting Sp. z o. o. Narcyz Stefańczyk zaznaczył, że teren, który będzie przedmiotem inwestycji ma swoją historię, w tym związaną z działaniami wojennymi. "Elementem, który na pewno będzie trzeba wziąć pod uwagę będzie kwestia potencjalnych pozostałości po działaniach wojennych" - dodał.
Jak powiedział Zdanowicz, obecnie trwa jeszcze badanie złożonych ofert na wykonawcę pogłębienie toru. "Wcześniej wspominaliśmy, że może się to udać do końca czerwca br. Niestety z uwagi na obszerną dokumentację i obszerne wyjaśnienia składane przez podmioty sprawa się przeciąga. Do końca lipca br. to rozstrzygniecie ogłosimy, co nie zagraża w żadnym stopniu terminowi realizacji" - dodał Zdanowicz.
Prace budowlane mają rozpocząć się w 2019 r. i mają potrwać maksymalnie do trzeciego kwartału 2022 r.
Zmodernizować tor wodny Świnoujście-Szczecin chce pięć podmiotów. Urząd Morski zamierza przeznaczyć na inwestycję 1,171 mld zł. Wszystkie pięć złożonych ofert przewyższa tę kwotę. Najniższą cenę - 1,336 mld zł - zaoferowało belgijsko-holenderskie konsorcjum.
Jak wielokrotnie podkreślali przedstawiciele branży morskiej, pogłębienie toru wodnego poprawi możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu. Będą do niego wpływać statki o większym zanurzeniu.
W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.
W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.
Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.
autor: Kacper Reszczyński
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.