Udział województwa pomorskiego w obrocie towarowym polskich portów stale rośnie. To zasługa nie tylko rozbudowywanej infrastruktury, ale także Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego.
W środę, 11 kwietnia w gdańskim AmberExpo rozpoczęło się Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2018. Spotkania i debaty potrwają dwa dni.
Porty kontenerami stoją
Współczesny transport towarów coraz bardziej opera się na ładunkach kontenerowych. W gdańskim terminalu kontenerowym DCT w 2017 roku przeładowanych zostało 1 593 751 TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Gdańsk wyprzedził już porty w Aarhus, Helsinkach czy Goteborgu. Dobry wynik zanotował też port w Gdyni.
Pomorski hub logistyczny
Pomorskie położone jest na skrzyżowaniu międzynarodowych szlaków transportowych takich jak korytarz Bałtyk-Adriatyk i Bałtyk-Morze Północne. Sprzyja to rozwojowi powierzchni magazynowej oraz przeładunkowej dla ładunków z całego świata. Dzięki temu w 2017 roku całkowita powierzchnia składowa na Pomorzu wyniosła około 400 tys. mkw. Jest to o ponad 100 tys. mkw więcej niż w 2016 r. Rozwijało się zarówno Pomorskie Centrum Inwestycyjne położone w rejonie terminalu DCT, a także mniejsze parki magazynowe.
Koleje i rzeki też są ważne
Dla transportu towarów z pomorskich portów ważna jest też rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych. Dlatego samorząd województwa od dawna podejmuje działania na rzecz rewitalizacji polskiego odcinka międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40. Obowiązek udrożnienia Wisły i Odry nakłada na Polskę konwencja AGN. Obecnie około 30 proc. kontenerów z gdańskiego portu wywożonych jest koleją. Podobne wyniki osiąga również port w Gdyni. Dzięki planowanym inwestycjom kolejowym, takim jak modernizacja torów i rozjazdów na obszarach portowych wywóz ładunków będzie szybszy i bezpieczniejszy.
Spotkanie ekspertów
Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2018 to już szósta edycja spotkania ekspertów z dziedziny transportu, przedstawicieli administracji, a także biznesu, firm logistycznych i transportowców. Wśród gości między innymi: prezesi portów w Gdyni i w Gdańsku, prezes Urzędy Transportu Kolejowego, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz przedstawiciele rządu. Stronę zagraniczną reprezentują między innymi: ambasador nadzwyczajny i pełnomocny Kazachstanu w Polsce, przedstawiciele kolei krajów WNP oraz Iranu i zarządu portów w Szanghaju i Ningbo. Podczas paneli dyskusyjnych zaproszeni goście omówią ważne dla rozwoju międzynarodowego transportu towarowego zagadnienia. W tym roku poruszana będzie między innymi kwestia budowy szlaków komunikacyjnych pomiędzy Europą a Chinami, a także sprawy związane z regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu kolejowego. Będzie również dyskusja na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zostaną też ogłoszone wyniki plebiscytu na liderów rozwoju branży transportowej w Polsce.
rel (Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego)