Dla rozwoju kraju jest ważne, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów – uważa wiceminister inwestycji i rozwoju. Oznacza to większe wpływy do budżetu państwa z tytułu przeładowanych ładunków.
Podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik w swoim wystąpieniu podkreślił, że „z punktu widzenia rozwoju kraju jest ważne, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów”. Wyjaśnił, że „zgodnie z zasadami naliczania ceł w UE, 20 proc. cła zostaje w tym kraju, do którego kontener trafia po raz pierwszy”. Obecnie duża część ładunków przeznaczonych na polskich rynek trafia do Polski za pośrednictwem portów Europy zachodniej, głównie przez Hamburg.
Także prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke w swoim wystąpieniu zaznaczył, że gdański port „chce być 'złotym' portem, który przynosi dużo dla gospodarki narodowej i chce być odpowiedzialny za przeładunki tych towarów, które są dedykowane na polski rynek”. „Chcemy w końcu upomnieć się o te towary, które ostatecznie trafiają na rynek polski, ale teraz są odprawione w portach Europy zachodniej”- wyjaśnił.
Zdaniem specjalistów warunkiem zwiększenia przeładunków w polskich portach jest m.in. poprawa infrastruktury transportowej, zwłaszcza kolejowej. Chodzi o rozwój transportu intermodalnego, łączącego kilka rodzajów transportu i wykorzystującego przede wszystkim kontenery.
Dariusz Kostrzębski, prezes zarządu spółki Kurier Kolejowy, która jest organizatorem Forum Transportu Intermodalnego tłumaczy PAP, że obecnie intermodalne przewozy koleją stanowią w Polsce 6 proc. „Jeżeli z portu w Gdańsku 65 proc. kontenerów wyjeżdża na samochodach, to nie jest to poziom zadawalający” – argumentuje. Dla porównania dodał, że z portów w Hamburgu czy Rotterdamie większość kontenerów wyjeżdża koleją.
„Ku temu powinniśmy dążyć, ale to jest kwestia stanu infrastruktury, jej przebudowy, objazdów, kosztów i musi być efekt ekonomiczny a nie tylko idea” – dodał. Kostrzębski zaznaczył, że chodzi o stan infrastruktury pozwalający m.in. na rozwinięcie prędkości handlowej, nie 25 km/h, ale wyższej, czy budowanie pociągów o długości ok. 780-800 metrów, co jest optymalną długością przy transporcie kontenerów koleją.
„Przed nami jest jeszcze wiele pracy, jeśli chodzi o całe zaplecze, całą infrastrukturę, punkty logistyczne” – podkreślił. Ocenił, że „radykalne zmiany nastąpią po zakończeniu modernizacji infrastruktury kolejowej i poprawie dostępu kolejowego do polskich portów”.
W swoim wystąpieniu wiceminister Słowik zaznaczył, że rozwój transportu, m.in. intermodalnego „jest zapisany w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju”. „Transport intermodalny dynamicznie w Polsce się rozwija, jest kilkunastoprocentowy wzrost roczny, ale do osiągnięcia modelu docelowego daleka jeszcze droga” – przyznał. Zaznaczył, że „w dalszym ciągu tylko ok. 10 proc. całości transportu wszystkich towarów, to jest transport intermodalny, więc jest to zdecydowanie mniej niż w innych krajach”.
Przypomniał, że w tej perspektywie unijnej najwięcej pieniędzy, ok. 10,5 mld euro, jest dedykowanych szeroko rozumianym kolejom, w tym też na transport intermodalny. Przyznał, że w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko alokacja na transport intermodalny wynosi ok. 1 mld zł. „Zainteresowanie było na dużo większą kwotę stąd prowadzimy rozmowy z KE w zakresie zwiększenia tej kwoty, aby więcej beneficjentów mogło skorzystać z tych funduszy” – dodał.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Bittel w liście także w imieniu ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, odczytanym uczestnikom Forum, napisał, że „obecnie segment kolejowych przewozów towarowych, jakim są przewozy intermodalne na rynku kolejowym, ma największą dynamikę wzrostu i znaczny potencjał rozwoju”. W 2017 r. przetransportowano koleją 14,7 mln ton ładunków w przewozach intermodalnych.
Zauważył, że „potrzebne jest stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju transportu towarów koleją, co wpłynie na dalszy wzrost udziału masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych koleją”. Ocenił, że „transport intermodalny stanowi bardzo istotny obszar wsparcia w ramach perspektywy finansowej 2014-2020”. Napisał, że „zdecydowana większość planowanych w obecnej perspektywie modernizacji linii kolejowych w ramach wieloletniego Programu Kolejowego dotyczy podstawowych ciągów towarowych, w tym dojazdów do portów morskich”.
Rozpoczęte w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018 jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm spedycyjnych, operatorskich, przewozowych i portów.
autor: Bożena Leszczyńska