W połowie kwietnia dotrze do Polski zbiornikowiec z ładunkiem 130 tys. ton ropy naftowej z Iranu przeznaczonej dla rafinerii PKN Orlen w Płocku. Dostawa surowca jest w drodze. Tankowiec, największy - jak twierdzi w swym komunikacie Orlen - jaki jest w stanie przepłynąć Kanał Sueski, wypłynął już z wyspy Kharg.
Jest to najprawdopodobniej zbiornikowiec Tataki (nr IMO 9410210), który odcumował od pirsu przeładunkowego przy Wyspie Kharg wczoraj (20 marca) wieczorem. Szacuje się, ze powinien dotrzeć do Kanału Sueskiego 1 kwietnia.
Jest to zbudowany w Chinach, w 2010 roku zbiornikowiec o nośności 149 992 t i wyporności 177 514 t, pod liberyjską banderą, należący do greckiego armatora Dynacom Tankers Management Ltd, który jest też jego operatorem i armatorem zarządzającym.
Tataki jest statkiem nieco mniejszym od największych, jakie mogą, od prac pogłębiarskich przeprowadzonych w Kanale w 2009 roku, w stanie pełnego załadowania przejść przez Kanał Suseski (czyli charakteryzujących się nośnością do ok. 200 000 ton). [Portal Morski]
PKN Orlen, informując w środę o transporcie irańskiego surowca dla swej płockiej rafinerii, zaznaczył, że spółka "konsekwentnie bada możliwości zakupu i stopień komplementarności różnych gatunków ropy ze stosowanymi technologiami w swoich europejskich rafineriach".
"W kategorii zakupów ropy dywersyfikacja jest naszym priorytetem i dlatego przyspieszamy działania na tym polu. Poszukujemy wciąż nowych kierunków i rozwiązań pamiętając, że musimy skutecznie łączyć bezpieczeństwo dostaw i efektywność produkcji z elastycznością handlową" - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.
Jak podkreślił, "producentom znad Zatoki Perskiej zależy na bezpieczeństwie tego kierunku dostaw, dlatego PKN Orlen buduje szlak zaopatrzenia ropy naftowej dla Polski". "Stąd właśnie kolejne kroki w postaci dostawy spot z Iranu" - wyjaśnił Obajtek.
Prezes PKN Orlen zaznaczył, że przeprowadzone tam testy produkcyjne na bazie poprzednich dostaw ropy irańskiej "uzyskały świetne wyniki efektywności", co "otwiera drogę do zwiększania udziału tej ropy w portfolio surowcowym" płockiego koncernu.
Jak zapowiedział PKN Orlen, tankowiec, który "transportuje 130 tys. ton ropy naftowej z irańskich złóż" jest już w drodze do Polski, a "w porcie docelowym oczekiwany jest w połowie kwietnia".
Według płockiego koncernu, transport irańskiej ropy dla tamtejszej rafinerii "realizowany jest największym tankowcem, który płynie bez konieczności przeładunków" i jest w stanie bezpiecznie pokonać Kanał Sueski i trasę przez Morze Śródziemne.
PAP, PBS (Portal Morski)