W ramach programu Port Gdynia 2030 rozpoczęły się intensywne prace nad jednym z najważniejszych zadań jakim jest budowa nowej obrotnicy. Inwestycja powinna być gotowa do obsługi większych statków, w tym przede wszystkim kontenerowców, w drugim kwartale 2018 roku.
Realizacja inwestycji będzie kolejnym milowym krokiem w historii Portu Gdynia, gdyż będzie to przede wszystkim spełnienie oczekiwań operatorów żeglugowych i szansa na wzrost przeładunków kontenerów.
Pierwszym konkretnym krokiem było wydobycie różnego rodzaju ferromagnetyków w ilości ponad tysiąca sztuk. Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym, które rozpoczęły się 27 listopada 2017 roku. Prace wykonywane są pod wodą przez sześciu nurków, którym w krótkim okresie czasu udało się wydobyć 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej takiej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Łącznie w tym czasie wydobyto płyty o całkowitej masie około 1400 ton. Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach. Zdemontowano już oczep żelbetowy, polery i drabinki oraz odbojnice. W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne) zostanie wyjęta w styczniu 2018 roku. Są to obiekty o imponujących wymiarach - jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5 x 6 metrów. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałe 10 zostanie wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.
Dodajmy jeszcze, iż dobiegają też końca prace nad projektowaniem zabezpieczenia nabrzeży: Norweskiego, Włoskiego i Słowackiego – po zakończeniu prac budowlanych w obrębie nabrzeży rozpocznie się proces pogłębiania portowych basenów.
- Nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5 metra oraz budowa nowego terminalu promowego to przyszłość Portu Gdynia, którą tworzymy na podobieństwo inżyniera Tadeusza Wendy - stwierdza Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Realizacja wspomnianych inwestycji to nowa karta historii Portu Gdynia, która będzie ważkim atrybutem do zmierzenia się z konkurencją na portowym rynku Morza Bałtyckiego.
rel (ZMPG-a SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.