W Kiezmarku, w województwie pomorskim trwa budowa mostów przez Wisłę. Przebiegnie po nich droga ekspresowa S7, jedna z najważniejszych strategicznie inwestycji drogowych w północnej Polsce.
Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej krajowej i międzynarodowej (E-77). Projektowany odcinek leży bowiem w europejskim korytarzu transportowym Via Hanseatica i Via Intermare, a także łączy m.in. aglomeracje gdańską i warszawską.
Budowany odcinek od Koszwał do Elbląga, będący przedłużeniem oddanej w 2012 roku obwodnicy południowej Gdańska jest również częścią większego układu drogowego, który w aglomeracji gdańskiej łączy się z drogą krajową nr 91 (leżąca w ciągu drogi międzynarodowej E-75), drogą krajową nr S6 (droga międzynarodowa E-28) oraz autostradą A1, będącą częścią europejskiego korytarza transportowego Gdańsk-Katowice-Żylina. S7 zapewnia również dostęp do portów w Gdańsku i Elblągu.
Jednym z ważniejszych elementów tej trasy jest nowa przeprawa nad Wisłą w miejscowości Kiezmark. Dwa obiekty o długości 928 metrów i szerokości ponad 16 metrów powstają w sąsiedztwie istniejącego już mostu i przebiegać będą po nich dwie dwupasmowe nitki nowej ekspresowej S7. Budowa realizowana jest w trzech technologiach. Pierwsza część - zalewowa od strony Gdańska posiada 9 przęseł wykonanych w systemie nasuwu. Część nurtowa (przęsła nr 10 i 11) wykonana jest w klasycznym nawisie - w prawo i w lewo od obu podpór. Ostatnie, 12 przęsło budowane jest tradycyjnie na pełnym stacjonarnym rusztowaniu, następnie jest nasuwane i łączone.
Żuławy to dla budowniczych trudny teren do działania, grunty są tu bardzo podmokłe i przez to słabo nośne. Przy budowie S7, wykonawca zastosował jednorodną metodę wzmocnienia podłoża i wykorzystał pale prefabrykowane, wykonane w ściankach szczelnych (po ok. 25 metrów), wbite pionowo i ukośnie w podłoże.
Oddanie do użytku odcinka S7 Koszwały-Elbląg planowane jest na październik 2018 roku.
W efekcie oddania ekspresowej S7 nastąpi zdecydowane zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy, poprawi się płynność ruchu i co ważne zmaleje czas podróży tranzytowych i docelowych, w tym do wspomnianych portów w Gdańsku i Elblągu.
Po wybudowaniu nowych mostów nad Wisła, którymi przejdzie ekspresowa S7 w obu kierunkach, istniejący stary most zostanie przystosowany dla ruchu lokalnego. Nie spełnia on bowiem kryteriów, przede wszystkim nośności.
LEW