Porty, logistyka

We wtorek, 28 marca 2017 r. Port Gdańsk odwiedził minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W spotkaniu uczestniczył także wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

Na spotkaniu z Ministrem Zarząd ZMPG SA zaprezentował plan rozwoju portu. Obejmuje on m.in. rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, czyli utworzenie Portu Centralnego. W planach jest także budowa nowego terminalu Ro-Ro w Porcie Zewnętrznym.

Oba projekty, jak zaznaczył na spotkaniu prezes zarządu ZMPG SA Łukasz Greinke, to odpowiedź na coraz szybszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej, w której rola Portu Gdańsk, zwłaszcza w zakresie obsługi rynku Europy Środkowo-Wschodniej, bezsprzecznie rośnie.

Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie w porcie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk. Port Centralny ma również stanowić bazę infrastrukturalną, która pozwoli na dalszy rozwój funkcji dystrybucyjnych portu dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Przewiduje powstanie terminali wyposażonych w zaplecze magazynowo-składowe z dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej - dróg i torów kolejowych zapewniających pełną przepustowość do i z portu w oparciu o główną oś połączeń lądowych Polski.

Jak podkreślał Minister Gróbarczyk, inwestycja będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego, w opinii Ministra, jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe.

Drugi z projektów - budowa nowoczesnego terminalu do obsługi ładunków tocznych odpowiada na wzrost znaczenia Gdańska w obsłudze rynku motoryzacyjnego.

Terminal powstać ma w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT. Inwestycja wpisuje się także w plany miejskie dotyczące rozbudowy komunikacji drogowej do tej części portu. Projekt miejski przewiduje poprowadzenie ruchu lądowego tak, aby ominąć dzielnice mieszkaniowe.

Oba projekty znalazły pełną akceptację ministra i zostały uznane jako niezbędne dla dalszego zwiększania roli portu. Zarząd ZMPG SA uzyskał zielone światło na rozpoczęcie prac projektowych nad inwestycjami oraz na rozmowy z władzami miasta. Decyzje w zakresie miejskiej rozbudowy infrastruktury drogowej będą dla tych projektów kluczowe.

rel (ZMPG SA)

0 Życzę powodzenia
to jest bardzo dobry kierunek, oby rozwój portu w Trójmieście pozwolił ocalić plażę w Świnoujściu-Warszowie!!! Tu są chore zamiary wybudowania portu za 3 miliardy złotych kiedy brak jest dróg kolejowych i samochodowych, które mogłyby odebrać ładunki kontenerów, brak pogłębionego toru wodnego, brak zgody mieszkańców na zniszczenie kilku kilometrów pieknej, szerokiej plaży, brak zgody na likwidację walorów turystycznych i przyrody w tym miejscu. Proponowane kwoty podatku do kasy miejskiej są śmieszne, miejsc pracy dla mieszkańców tam też nie będzie. PORAŻKA!
31 marzec 2017 : 08:42 anabe | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter