PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotują dokumentację na projekt wart 1,6 mld zł, którego efektem będzie krótsza podróż pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem. Poprawi się komfort komunikacji kolejowej w regionie i usprawni transport towarowy.
PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na roboty budowlane na odcinkach linii kolejowych nr 201 (Kościerzyna-Gdynia), 214 (Somonino-Kartuzy) i 229 (Glincz-Kartuzy) w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto". Szacunkowa wartość projektu wynosi 1,6 mld zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA zelektryfikują 80 km linii na Kaszuby i dobudują drugi tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową. Projekt będzie obejmował modernizację i elektryfikację pomorskich linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (l.201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (l.214) i Glinczem a Kartuzami (l.229). Zmodernizowanych zostanie 134 km torów, wymienionych na nowe i usprawnionych zostanie 85 nowych rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa 34 przejazdów kolejowo-drogowych, na których m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki. Pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową dobudowany zostanie drugi tor na długości około 50 km, przez co linia na całym odcinku od Kościerzyny do Gdyni Głównej będzie dwutorowa.
Na trasie zostaną przebudowane perony w Kościerzynie, Skorzewie, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim, Babim Dole, Borkowie, Żukowie, Pepowie Kartuskim i Rębiechowie. 40 mostów (m.in. nad rzekami: Radunią, Słupiną oraz potokiem Strzelniczka) i wiaduktów, a także 80 przepustów zyska odnowione oblicza.
Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, to nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ruchu towarowym składy pojadą z prędkością do 100 km/h. Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 100 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h.
Inwestycja PLK to lepsza podróż na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Elektryfikacja poprawi efektywność przewozów pasażerskich i towarowych. W rejonie posterunku w Glinczu zostanie zbudowana łącznica, o długości ok. 1 km, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii kolejowych 201 i 229. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie ok. 3-4 km łącznica, która umożliwi połączenie linii nr 214 i 229 w taki sposób, że dla relacji Somonino-Kartuzy-Glincz (i odwrotnie) nie będzie potrzeby zmiany kierunku jazdy.
W ramach prac analizowana będzie koncepcja budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa-Gdynia Główna dedykowanego ruchowi towarowemu. Przebudowane zostaną układy torowe stacji Kościerzyna, Golubie Kaszubskie, Somonino, Glincz, Żukowo Wschodnie i Kartuzy. Elektryfikacja linii, przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także budowa Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem w Kościerzynie usprawnią prowadzenie pociągów.
Projekt pozytywnie wpłynie na dostęp do portu morskiego w Gdyni. Poprawa parametrów technicznych, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie znaczącej większości pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem obciążonych ruchem odcinków linii 202 (Gdańsk-Gdynia) i 009 (Tczew-Gdańsk).
Prace projektowe będą realizowane w latach 2017-2019, natomiast roboty budowlane potrwają od 2020 do 2022 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Konsekwentne działania zarządcy na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych na linii 201
Na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna linii kolejowej nr 201 opracowywane jest studium wykonalności, które analizuje zakres modernizacji na odcinku od Maksymilianowa do Kościerzyny.
W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po przebudowie linii pociągi towarowe ponad dwukrotnie zwiększą prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h. Prace potrwają do 2019 r. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów. Inwestycja usprawni przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu.
rel (PKP PLK SA)