W najbliższy czwartek radni zaopiniują projekt zmiany granic portu morskiego w Świnoujściu od strony lądu. Ma to związek z szykowanymi przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. inwestycjami.
Projekt zmiany granic portu morskiego w Świnoujściu od strony lądu to reakcja na pismo Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które chce wiedzieć jaka jest opinia świnoujskiej rady miasta o planach Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Ten bowiem zamierza ruszyć z kolejnymi inwestycjami.
Zmiana przebiegu granicy dotyczy 11 rejonów portu morskiego. Powody zmian mają być trzy. Najważniejszy jest taki, że Zarząd chce zapewnić sobie tereny pod przyszłe inwestycje (rejon 1—3). Kolejne to: dostosowanie przebieg granicy portu do obowiązujących przepisów (rejon 4, 5, 6, 8 i 9) i wprowadzenie korekty wynikającej z ostatecznych decyzji o ustalenie linii brzegowej (rejon 7, 10,11).
Rejony 1-3 mają być przeznaczone pod przyszłe inwestycje Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. – czytamy w piśmie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - W chwili obecnej brak jest rezerw terenowych na terenach administrowanych przez ZMPSiŚ a prowadzona polityka pozyskiwania nowych terenów, wynikająca z prowadzonej strategii rozwoju, zakłada zapewnienie nowych terenów pod przyszłe działania inwestycyjne. Zaproponowane kierunki działań w obszarze gospodarki gruntami przyczynia się do realizacji Celu 1 „Strategii rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do roku 2027", a mianowicie przyczynią się do rozwoju zarówno głównej funkcji portowej jaką jest funkcja transportowa, jak i pozostałych funkcji gospodarczych, jakimi są funkcja dystrybucyjna-logistyczna i przemysłowa. Dodatkowo, zmiana granic portu w Świnoujściu zapewni uporządkowanie całości spraw związanych z gospodarką gruntami oraz ochronę obszarów mających szczególne znaczenie dla gospodarki morskiej. Umożliwi to zastosowanie w przyszłości ustawowego prawa pierwokupu przez ZMPSiŚ oraz spowoduje dostosowanie przebiegu granic portu do granic ewidencyjnych nieruchomości gruntowych.