Porty, logistyka

Port to nie tylko setki ton ładunków przypływających do Polski z najodleglejszych krajów, portowe dźwigi wpisujące się w krajobraz Świnoujścia, czy białe promy kursujące do Skandynawii. Do zadań portu należy prognozowanie i planowanie rozwoju portów tak, aby były konkurencyjne z innymi bałtyckimi portami. To także budowa nowoczesnej infrastruktury i poprawianie bezpieczeństwa już istniejącej. Do zadań portu należy także pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju.

Plany do 2027 roku

W Spółce powstał ważny dokument zakładający rozwój portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 roku. Najbliższe 11 lat to konieczność modernizacji, zmiana planów przeładunkowych przygotowanych na podstawie diagnozy trendów rynkowych i prawnych. Szczecin i Świnoujście wiodącymi portami na południowym Bałtyku? To jest możliwe!

- Naszą ambicją jest by zespół portów Szczecin-Świnoujście był wiodącym kompleksem portowym na Południowym Bałtyku. Mamy plan działania, by tak się stało. Plany są ambitne, ale i realne zarazem. Musimy podążać za potrzebami rynkowymi. W przeciwnym razie konkurencja przejmie zyski, które mogłyby zostać w naszych portach - tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska.

Misją portów jest stworzenie dogodnych warunków rozwoju w Szczecinie i Świnoujściu jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku. Aby tak się stało, potrzeba zapewnić ofertę usługową odpowiadającą potrzebom rynkowym.

Cele strategiczne

Kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu ma dziś pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5m na całej długości. Tor podejściowy do portu w Świnoujściu musi być pogłębiony do głębokości 14,5 m w pierwszym etapie, a docelowo do głębokości 16,7m - tak, aby mogły do niego dopływać statki o maksymalnym zanurzeniu dostępnym dla statków pływających po Bałtyku.

Obecnie trend jest taki, że do eksploatacji wchodzą coraz większe statki. Co powoduje, iż koszt przewozu towarów jest mniejszy. Nasze terminale muszą być odpowiedzią na oczekiwania armatorów, by ci chcieli włączać nasze porty do siatki swoich połączeń.

Z kolei budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu z nabrzeżami nie będzie możliwa, jeśli równolegle nie zostaną przeprowadzone inwestycje drogowe, w tym ważna dla mieszkańców Świnoujścia - bezpieczna, szeroka i dwupasmowa droga S3 do samego portu w Świnoujściu.

Pomogła Unia Europejska

Od kilku lat ZMPSiŚ SA, korzystając umiejętnie ze środków unijnych, jest jednym z największych inwestorów w regionie. W latach 2014-2015 w obu portach zrealizowane zostały inwestycje współfinansowane ze środków unijnych, których wartość przekroczyła 600 mln złotych. Wśród nich budowa placów postojowych dla ciężarówek płynących do Skandynawii, czy oddanie do użytkowania kolejnego stanowiska promowego. Strategia rozwoju portów morskich do roku 2027 zakłada inwestycje w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, na kwotę blisko 900 mln zł. To olbrzymia szansa nie tylko dla portu, ale także Świnoujścia i całego regionu.

Odpowiedzialny rozwój

Dla mieszkańców Świnoujścia wielomilionowe inwestycje w porcie oznaczają coś więcej. Działalność portowej spółki nie ogranicza się wyłącznie do działalności biznesowej. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście już dziś angażuje się w życie mieszkańców i wspiera lokalne inicjatywy związane od wielu lat z morzem. Wspiera "Dni Morza", podczas których mieszkańcy i turyści mogą bawić się przy muzyce na żywo, zwiedzać okręty oraz dowiedzieć się wielu ciekawostek związanych z morskim charakterem miasta. Dzięki staraniom Spółki podczas "Sail Świnoujście" turyści mają wyjątkową okazję przepłynięcia się pięknymi żaglowcami. Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zależy także na edukacji młodzieży. Ze środków Spółki wkrótce uda się wyposażyć Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu o nowoczesne stanowiska do zajęć z chłodnictwa dla przyszłych marynarzy. Do tej pory młodzież, aby poszerzać swoją wiedzę, musiała jeździć do Akademii Morskiej w Szczecinie.

0 Rozwój
Zadziwia mnie socjalistyczny model promowania spółki zarządzającej portami Szczecin i Świnoujście. Tyle kłamstw w tak krótkimtekście to rekord. Porażkę przekuwa się na sukces, kilkanaście tysięcy złotych nazywa się wielkim sponsoringiem. Po pierwsze budowa portu zewnętrznego z jednym stanowiskiem dla statku (to porażka). Port tak zprojektowano, że nie jest możliwe funkcjonowanie w tym porcie jeszcze jakiegoś terminal. To wielka porażka finansowa i wizerunkowa. Śmianosię z na nie tylko u naszych zachodnich sąsiadów ale jak mówią wiewiórki nawet w Korei Pn. Po drugie SailŚwinoujście jest miejską imprezą, finansowaną w 90% przez miasto, rejsy statkami są biletowane (średnio 60zł za godzinę), okręty za darmo podstawia do zwiedzania Marynarka Wojenna, Po trzecie fakt, że politycy PiS nie lubią Gdańska nie powinno oznaczać konieczności wymuszania budowy konkurencyjnego ośrodka.Bo nas na to niek stać. Droga S3 musi być czteropa smowa- to akurat prawda. Zapomnino jednak, że szlak kole jowy Szczecin-Świnoujście zmodernizowano jedynie w połowie a szlak śródlądowy wymaga ogromnych nakładów. Bez kolei i barek wszyskie projekty to tylko powtarzane od 30 lat bajki w ce lu pozyskania wyborców. Proponuję zajrzeć do strategii rozwoju portów z lat ubiegłych. Marzenia bez sensu, bo brak na nie finansowania. Wspomnine w artykule nabrzeże dla promów miało powstać już 15 lat temu. Powstalo w zeszłym roku. Życzę politykom, by zeszli na Ziemię i tworzyli dobro wspólne w zgodzie z racjonalnym myśleniem i pamiętając o przyszłych pokoleniach
01 październik 2016 : 10:19 Ssszymek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0629 4.1449
EUR 4.2873 4.3739
CHF 4.5753 4.6677
GBP 5.1558 5.26

Newsletter